Eetbare Daslook
+2
aldo
Eva
6 plaatsers
Pagina 1 van 1
Eetbare Daslook
Daslook
Allium ursinum

Daslook, soms ook wel wilde knoflook genoemd is een knolvormige, meerjarige plant, tot 40 cm hoog, te vinden in vochtige loofbossen en hagen.
Bladeren: breed en speervormig.
Bloemen: wit en stervormig, een rond scherm vormend.
Daslook is een uitstekende vervanger voor knoflook of lente-uitjes; hij heeft een mildere smaak dan knoflook.
Net als alle uiensoorten heeft het een reinigende werking.
Bron Permacultuur Nederland
Daslook kan prima groeien op de bosvloer en kan dus mooi als bodembedekker in een bostuin worden gebruikt.
Plant familie: Alliaceae (Lookfamilie)
Plantenlaag: Kruidlaag
Plantenfuncties: kruiden, vers eetbaar, verwerkt eetbaar, geneeskrachtig,
Bloeitijd: april - juni
Oogsttijd: maart - juni
Allium ursinum

Daslook, soms ook wel wilde knoflook genoemd is een knolvormige, meerjarige plant, tot 40 cm hoog, te vinden in vochtige loofbossen en hagen.
Bladeren: breed en speervormig.
Bloemen: wit en stervormig, een rond scherm vormend.
Daslook is een uitstekende vervanger voor knoflook of lente-uitjes; hij heeft een mildere smaak dan knoflook.
Net als alle uiensoorten heeft het een reinigende werking.
Bron Permacultuur Nederland
Daslook kan prima groeien op de bosvloer en kan dus mooi als bodembedekker in een bostuin worden gebruikt.
Plant familie: Alliaceae (Lookfamilie)
Plantenlaag: Kruidlaag
Plantenfuncties: kruiden, vers eetbaar, verwerkt eetbaar, geneeskrachtig,
Bloeitijd: april - juni
Oogsttijd: maart - juni
Eva- Aantal berichten : 400
Registratiedatum : 08-01-11
Leeftijd : 54
Re: Eetbare Daslook
Iemand enig idee hoe dit te telen?
Heb van Craaii zaden gekregen (superbedankt!) maar heb geen flauw idee wanneer te zaaien en waar het te planten.
Als ik het goed begreep is het een schaduwplant, maar verder....?
Houd het van een zure of kalkrijke grond, zwaar of licht, droog of vochtig enz.
Wanneer en hoe te oogsten?
Heb van Craaii zaden gekregen (superbedankt!) maar heb geen flauw idee wanneer te zaaien en waar het te planten.
Als ik het goed begreep is het een schaduwplant, maar verder....?
Houd het van een zure of kalkrijke grond, zwaar of licht, droog of vochtig enz.
Wanneer en hoe te oogsten?
ze staan bij mij onder een kastanjeboompje in van die nieuwbouw aarde op de klei 
en ze doen het prima! dus ik denk niet dat ze echt veeleisend zijn.
ze houden niet van een hele dag zon en droge voetjes.
volgens mij moet je ze vroeg zaaien want het is een typische lente plant!
zelf zaai ik nooit, ik verplant gewoon wat knolletjes en na een jaar heb ik weer een mooie pol.
de knollen kun je pas na een jaar of 3 gaan gebruiken.
het loof kun je dit jaar waarschijnlijk al oogsten maar alleen voor de bloei.
gewoon een paar blaadjes afknippen. het loof smaakt zacht naar knoflook.
zodra ze zijn uitgebloeit sterft de bloem en het blad af. net als narcissen bind ik ze dan op, dan lijkt het toch nog een beetje netjes

en ze doen het prima! dus ik denk niet dat ze echt veeleisend zijn.
ze houden niet van een hele dag zon en droge voetjes.
volgens mij moet je ze vroeg zaaien want het is een typische lente plant!
zelf zaai ik nooit, ik verplant gewoon wat knolletjes en na een jaar heb ik weer een mooie pol.
de knollen kun je pas na een jaar of 3 gaan gebruiken.
het loof kun je dit jaar waarschijnlijk al oogsten maar alleen voor de bloei.
gewoon een paar blaadjes afknippen. het loof smaakt zacht naar knoflook.
zodra ze zijn uitgebloeit sterft de bloem en het blad af. net als narcissen bind ik ze dan op, dan lijkt het toch nog een beetje netjes

Natuurlijk kon ik me weer niet inhouden en heb dus vandaag 4 zaadjes in een potje geduwd
staat nu mooi ingepakt in het plastic in de serre.

staat nu mooi ingepakt in het plastic in de serre.
Eva bedankt
Eva we hebben de daslook binnen gekregen vandaag, we zijn gelijk naar de moestuin gegaan en hebben ze weer in de grond gezet.
Hartelijk bedankt en we hopen jou ook ooit ergens mee te kunnen helpen.
Groetjes Elena en Jos
Hartelijk bedankt en we hopen jou ook ooit ergens mee te kunnen helpen.
Groetjes Elena en Jos
Graag gedaan!

Daslook
Beste Eva
De daslook die jij gestuurt had is een feit kijk zelf maar.
Ons Elena is er heel blij mee en wil je nogmaals hartelijk danken.

Gr Jos en Elena
De daslook die jij gestuurt had is een feit kijk zelf maar.
Ons Elena is er heel blij mee en wil je nogmaals hartelijk danken.

Gr Jos en Elena
.
Laatst aangepast door eifel op vr maa 18, 2011 3:29 pm; in totaal 1 keer bewerkt
eifel- Aantal berichten : 23
Registratiedatum : 29-01-11
Daslook heeft een verfijnde knoflooksmaak maar niet niet de lucht die een ander ruikt als je knoflook heb gegeten.
Als je daslook in gerolstein in het wild wil verzamelen zou ik de vochtige beekdalen af zoeken.
In Nederland is daslook beschermd maar ik weet niet hoe dat in Duitsland is geregeld.
16 plantjes voor 4 euro daar koop je in nederland nog geen 2 plantjes voor.
Wat het eekhoorntjesbrood betreft, in duitsland is er meer een paddenstoel verzamelcultuur als in nederland en als er veel mensen paddenstoelen verzamelen is er vaak op de makkelijke plekken al geplukt zodat je dieper het bos in moet.
Een goed boek voor de paddenstoelenverzamelaar is Handbuch Für Pilzsammler isbn 978-3-440-11472-8 uitgegeven door kosmos en in gerolstein in de boekhandel zeker te krijgen.
Blijf mijn website volgen voor meer informatie over wilde paddenstoelen (wordt aan gewerkt)
Als je daslook in gerolstein in het wild wil verzamelen zou ik de vochtige beekdalen af zoeken.
In Nederland is daslook beschermd maar ik weet niet hoe dat in Duitsland is geregeld.
Wat het eekhoorntjesbrood betreft, in duitsland is er meer een paddenstoel verzamelcultuur als in nederland en als er veel mensen paddenstoelen verzamelen is er vaak op de makkelijke plekken al geplukt zodat je dieper het bos in moet.
Een goed boek voor de paddenstoelenverzamelaar is Handbuch Für Pilzsammler isbn 978-3-440-11472-8 uitgegeven door kosmos en in gerolstein in de boekhandel zeker te krijgen.
Blijf mijn website volgen voor meer informatie over wilde paddenstoelen (wordt aan gewerkt)
.
Laatst aangepast door eifel op vr maa 18, 2011 3:30 pm; in totaal 1 keer bewerkt
eifel- Aantal berichten : 23
Registratiedatum : 29-01-11
In deze boekwinkel ben ik al heel wat keren geweest en aan de andere kant van deze winkelstraat (bij de rivier)is een winkel waar je veel benodigdheden voor het inmaken kan kopen.
Dit jaar ga ik naar zweden op vakantie maar volgend jaar toch maar weer gerolstein (felsenhof)
Eekhoortjesbrood is een paddenstoel van de boletenfamilie die te herkennen zijn aan de buisjes onder de hoed ( andere paddenstoelen families hebben plaatjes onder de hoed) en op 3 of 4 soorten na zijn deze allemaal te eten.
Het is leuk maar vooral leerzaam om met een ervaren paddenstoelenverzamelaar mee te gaan(zo ben ik ook begonnen) die je de kneepjes van het verzamelen bijbrengen.
Door paddenstoelen verzamelaars wordt vaak geheimzinnig gedaan over vindplaatsen om de goede plekken maar niet te verraden.
Dit jaar ga ik naar zweden op vakantie maar volgend jaar toch maar weer gerolstein (felsenhof)
Eekhoortjesbrood is een paddenstoel van de boletenfamilie die te herkennen zijn aan de buisjes onder de hoed ( andere paddenstoelen families hebben plaatjes onder de hoed) en op 3 of 4 soorten na zijn deze allemaal te eten.
Het is leuk maar vooral leerzaam om met een ervaren paddenstoelenverzamelaar mee te gaan(zo ben ik ook begonnen) die je de kneepjes van het verzamelen bijbrengen.
Door paddenstoelen verzamelaars wordt vaak geheimzinnig gedaan over vindplaatsen om de goede plekken maar niet te verraden.
Robert
Beste Robert je kan ook iets over padestoelen op ons forum "PADDESTOELEN"schrijven?
Groetjes beheerder
Groetjes beheerder
robert schreef:Daslook heeft een verfijnde knoflooksmaak maar niet niet de lucht die een ander ruikt als je knoflook heb gegeten.
Ik heb ook de daslook plantjes ontvangen van Eva, nogmaals bedankt Eva!
En natuurlijk meteen een klein stukje blad geproefd, en het was net knoflook!
En natuurlijk meteen een klein stukje blad geproefd, en het was net knoflook!
Dennis29- Aantal berichten : 212
Leeftijd : 25
ah, gelukkig! ze moeten nu echt snel de grond in!
ik hoop dat ze niet al te veel 'vreemd' zijn gaan groeien
geeft niet hoor, gewoon de grond in kukelen en ze zijn weer blij...
hoe gaat het met de mierikswortel? ook al geproefd?
dat schijnt ook zo'n plant te zijn waarvan je een stuk wortel in de grond stopt en gewoon verder groeit...
veel succes ermee, meer volgt!
ik hoop dat ze niet al te veel 'vreemd' zijn gaan groeien

geeft niet hoor, gewoon de grond in kukelen en ze zijn weer blij...
hoe gaat het met de mierikswortel? ook al geproefd?
dat schijnt ook zo'n plant te zijn waarvan je een stuk wortel in de grond stopt en gewoon verder groeit...
veel succes ermee, meer volgt!
Daslook info
Beste Eva / forumleden is het normaal dat daslook niet zo blij was met het afgelopen weer type?
Bij ons wil hij niet zo, ook worden er blaadjes geel.
Groetjes Jos en Elena
Bij ons wil hij niet zo, ook worden er blaadjes geel.
Groetjes Jos en Elena
Dit is normaal met daslook omdat dit een vroege voorjaarsplant sterven rond deze tijd de bladeren af en dit komt zeker niet door het droge weer alhoewel daslook wel grag vochtig staat.
In het wild staat hij b.v in vochtige beekdalen.
Je kan nu nog wel de bolletjes gebruiken maar als je maar een paar planten heb staan raad ik dat niet aan omdat daslook maar langzaam vermeerderd.
In het wild staat hij b.v in vochtige beekdalen.
Je kan nu nog wel de bolletjes gebruiken maar als je maar een paar planten heb staan raad ik dat niet aan omdat daslook maar langzaam vermeerderd.
De Daslook die ik gezaaid heb kwam niet op, later heb ik twee plantjes uit een tuincentrum gehaald.
Deze gingen al snel bloeien, nu de bloei voorbij is worden bij mij de bladeren ook langzaam geel.
Ze staan nu nog in de pot waarin ik ze gekocht heb.
Kan ik ze daar in houden of is het een beter idee om ze nu nog uit te planten?
Deze gingen al snel bloeien, nu de bloei voorbij is worden bij mij de bladeren ook langzaam geel.
Ze staan nu nog in de pot waarin ik ze gekocht heb.
Kan ik ze daar in houden of is het een beter idee om ze nu nog uit te planten?

In mijn tuin heb ik maar een klein polletje staan maar in de vrije natuur hier in de polder staat deze pol die een heel stuk groter is(dit is maar een deel van deze pol)
Soms pluk ik hier wel eens een paar blaadjes van.
Gr Robert
Stapje voor stapje zijn we de tuin weer wat op orde aan het brengen.
Zo heb ik vandaag me kruidentuin weer wat gefatsoeneerd, oude stengels weggehaald en heel wat oude eikebladeren verwijderd.
Superblij werd ik van de ontdekking dat me daslook het overleeft heeft! Had vorig jaar een plantje uit het tuincentrum gehaald, aan het eind van de zomer toen het plantje dood leek te gaan het restje van het plantje en zijn bolletjes in de grond gestopt.
Stiekum was ik hem eigenlijk al een beetje vergeten
maar vandaag ontdekte ik hem weer!

Maar snel een plankje met wat stenen omheen gemaakt zodat er niemand per ongeluk op gaat staan!
Zo heb ik vandaag me kruidentuin weer wat gefatsoeneerd, oude stengels weggehaald en heel wat oude eikebladeren verwijderd.
Superblij werd ik van de ontdekking dat me daslook het overleeft heeft! Had vorig jaar een plantje uit het tuincentrum gehaald, aan het eind van de zomer toen het plantje dood leek te gaan het restje van het plantje en zijn bolletjes in de grond gestopt.
Stiekum was ik hem eigenlijk al een beetje vergeten

Maar snel een plankje met wat stenen omheen gemaakt zodat er niemand per ongeluk op gaat staan!
Daslook
Aldo jij bent niet de enige wij hadden vorigjaar bolletjes gekregen van Eva (waar is ze)
Deze hadden niet veel gedaan, maar wat nu er staan er weer verschillende boven de aarde
Vanavond zet ik fotos op het forum
Groetjes Jos en Elena

Deze hadden niet veel gedaan, maar wat nu er staan er weer verschillende boven de aarde

Vanavond zet ik fotos op het forum
Groetjes Jos en Elena
Mijn bolletjes komen van twee plantjes die ik in een tuincentrum heb gekocht, bio nog wel! wie had dat gedacht in een algemeen tuincentrum.
Eva heb ik afgelopen maand na een flinke tijd afwezigheid weer gezien op het chillipeperforum(tegenwoordig op www.chillipeper.nl ), ze heeft al weer een flinke collectie pepers en is druk met het bouwen van een kas.
Ben benieuwd naar jullie foto's!
Eva heb ik afgelopen maand na een flinke tijd afwezigheid weer gezien op het chillipeperforum(tegenwoordig op www.chillipeper.nl ), ze heeft al weer een flinke collectie pepers en is druk met het bouwen van een kas.
Ben benieuwd naar jullie foto's!

» Eetbare Bereklauw
» Eetbare Bijvoet
» Lenteui / Bosui
» Daslook mayonaise
» We zijn op zoek naar Daslook
» Eetbare Bijvoet
» Lenteui / Bosui
» Daslook mayonaise
» We zijn op zoek naar Daslook
Pagina 1 van 1
Permissies van dit forum: