zaai- en teelt-lijst aldo 2011
5 plaatsers
Pagina 3 van 4
Pagina 3 van 4 • 1, 2, 3, 4
Re: zaai- en teelt-lijst aldo 2011
Vandaag daslook plantjes gekocht gezien het zaad niet wou op komen.
Daarnaast ook "heiligenkruid" (Santolina) , ken het zelf niet maar vond de smaak wel iets hebben van salie.
Daarnaast ook nog een vleesetertje (kan het niet laten
), een drosera met rode haren aan het blad.... de eerstse bloemtopjes zijn al zichtbaar!
Daarnaast ook "heiligenkruid" (Santolina) , ken het zelf niet maar vond de smaak wel iets hebben van salie.
Daarnaast ook nog een vleesetertje (kan het niet laten

ben even wezen surfen op dat heiligenkruid....maar kwam alleen (historische)medicinaal gebruik tegen, niet geschikt als keukenkruid helaas....gaat dus ook uit de kruidentuin en krijgt een plaatsje in de siertuin
Weer een druk dagje,
Eerst (natuurlijk) aspergesteken en toen pepers verpot en verplant, daarna van alles en nog wat gezaaid, zonnebloemen, doperwten, tomatillo, komkommer, basilicum, oregano en nog veel meer waar ik nu even niet meer op kom (me geheugen laat me in de steek na zo'n dag
) vervolgens nog geprobeerd wat hopstekjes te maken van de jonge scheuten.
Intussen druk met beregenings-slangen en gieters in de weer.
oftwel: Zo nu eerst een biertje!
Eerst (natuurlijk) aspergesteken en toen pepers verpot en verplant, daarna van alles en nog wat gezaaid, zonnebloemen, doperwten, tomatillo, komkommer, basilicum, oregano en nog veel meer waar ik nu even niet meer op kom (me geheugen laat me in de steek na zo'n dag

oftwel: Zo nu eerst een biertje!

vandaag met ons nieuwe motorvreesje aan het werk geweest.
wel eerst flink gepuzzel waar alle handles en poken voor dienen maar heb het uitgevogeld
wel eerst flink gepuzzel waar alle handles en poken voor dienen maar heb het uitgevogeld

aldo schreef:Weer een druk dagje,
Eerst (natuurlijk) aspergesteken en toen pepers verpot en verplant, daarna van alles en nog wat gezaaid, zonnebloemen, doperwten, tomatillo, komkommer, basilicum, oregano en nog veel meer waar ik nu even niet meer op kom (me geheugen laat me in de steek na zo'n dag) vervolgens nog geprobeerd wat hopstekjes te maken van de jonge scheuten.
oftwel: Zo nu eerst een biertje!![]()
Tja, het nadeel van dit droge weer is het vele water geven maar het voordeel van de droogte is minder onkruid.
Het grootste nadeel is dat me regenwater-voorraad op is en ik me vleesetertjes nu dus flessen demi-water moet voeren

hebben vorige week een mini buitje gehad.....niet genoeg om water aan te brengen maar wel genoeg om het grootste gedeelte van de paksoy die niet door de duiven is opgegeten te laten schieten, laat er een paar staan in de hoop zaad te kunnen winnen. de rest van de schieters geniet de geit nu van.

wel weer een vleeseter in de bloei! dit keer de dionaea.
Het half afgestorven steeltje op de foto is een steel die ik afgesneden heb en in de grond heb gestoken in de hoop dat het stekjes oplevert.
aldo schreef:hebben vorige week een mini buitje gehad.....niet genoeg om water aan te brengen maar wel genoeg om het grootste gedeelte van de paksoy die niet door de duiven is opgegeten te laten schieten, laat er een paar staan in de hoop zaad te kunnen winnen. de rest van de schieters geniet de geit nu van.
Ook bij ons maar weinig regen gevallen, zelfs te weinig om de straat voledig nat te maken.
Er zit niets anders op dan zelf water geven, nu gelukkig met mijn beregeningspomp.
Zelfs de bijna altijd vochtig blijvende veengrond begint nu droog te worden en ik ben zelfs van plan mijn aardappels en fruitstruiken water te gaan geven wat ik normaal nooit doe.
Joepie!
Werd vanacht wakker en wat hoorde ik?.......REGEN!
Alles is weer heerlijk fris en vochtig, het gras is weer groen...het graan stukken blauwer(was al enkele weken geleden bemest maar zonder water neemt de plant het natuurlijk niet op)...
Komende week kunnen we dan ook eindelijk plantjes naar buiten doen
Werd vanacht wakker en wat hoorde ik?.......REGEN!
Alles is weer heerlijk fris en vochtig, het gras is weer groen...het graan stukken blauwer(was al enkele weken geleden bemest maar zonder water neemt de plant het natuurlijk niet op)...
Komende week kunnen we dan ook eindelijk plantjes naar buiten doen

Heb via het chillipeperforum een stockli kunnen kopen en moest hem natuurlijk direkt uitproberen
afgelopen nacht heeft ie verschillende groenten staan drogen, vanochtend alles door de koffiemolen gehaald, beetje zout erbij en hoppa een "do it yourself cuppersoep" is geboren!
De smaak is beduidend frisser als wat je in de winkel koopt! (nu hopen dat dat ook nog geld na enige tijd bewaren)

De stockli aan het werk

Voor het drogen

afgelopen nacht heeft ie verschillende groenten staan drogen, vanochtend alles door de koffiemolen gehaald, beetje zout erbij en hoppa een "do it yourself cuppersoep" is geboren!
De smaak is beduidend frisser als wat je in de winkel koopt! (nu hopen dat dat ook nog geld na enige tijd bewaren)

De stockli aan het werk

Voor het drogen
Ik doe bij b.v paddenstoelen die ik droog een klein laagje zout onder in een goed afsluitbare (weck)pot zodat het kleine beetje vocht wat in de paddenstoelen nog kan zitten in het zout trekt.
Met groente en kruiden gaat dit ook en je heb op de koop toe nog lekker zout.
Gr Robert
Met groente en kruiden gaat dit ook en je heb op de koop toe nog lekker zout.
Gr Robert
Droogkast zelfbouw
Ik ga een droogkast maken ik moet alleen nog weten hoe hard die ventilator waait?
Aldo hoe hard waait die stockli? ik ben natuurlijk jaloers op je
(
een echte Stockli
)
De Kast met verwarming is al klaar
Gr Jos en Elena
Aldo hoe hard waait die stockli? ik ben natuurlijk jaloers op je

De Kast met verwarming is al klaar
Gr Jos en Elena
Denk dat zo'n grote pc-fan die je achter in je pckast doet voor extra koeling ongeveer evenveel lucht verplaatst.
Her en der hadden we er al een paar van gesnoept maar door de zon van de afgelopen dagen zijn de tomaten flink aan het afrijpen dus vandaag maar eens een oogst naar binnen gehaald:

Waw
Dat ziet er goed uit Aldo.
Wij hebben de laatste paar dagen de tomaten gedroogd gekruid en in de olie ingelegd ik kan niks anders zeggen als HMMMMMMMM HMMMMMMMMM en nog eens HMMMMMMMM.
Aldo de kleine gele tomaatjes die we van jou hebben zijn ook heerlijk het zijn een soort peer tomaatjes.
Groetjes Jos en Elena
Wij hebben de laatste paar dagen de tomaten gedroogd gekruid en in de olie ingelegd ik kan niks anders zeggen als HMMMMMMMM HMMMMMMMMM en nog eens HMMMMMMMM.
Aldo de kleine gele tomaatjes die we van jou hebben zijn ook heerlijk het zijn een soort peer tomaatjes.
Groetjes Jos en Elena
Jos en Elena schreef:Dat ziet er goed uit Aldo.
Groetjes Jos en Elena
Staan ze bij jullie buiten of in de kas? want bij mij zitten er nog geen vruchtjes aan die kleine gele.
Wel zitten er een paar tomaatjes aan de stekjes die ik gemaakt had.
@Chasalin, hebben die laatste stekjes het nog overleefd?
Re:
Wij hebben ze binnen en buiten staan buiten wel onder een afdak.
We hebben er al rijkelijk van gesnoept, (goede opbrengst) Het zijn dus kleine gele peertomaatjes omgeveer 2 cm lang en lekker zoet.
Groetjes Jos en Elena
We hebben er al rijkelijk van gesnoept, (goede opbrengst) Het zijn dus kleine gele peertomaatjes omgeveer 2 cm lang en lekker zoet.
Groetjes Jos en Elena
aldo schreef:Jos en Elena schreef:Dat ziet er goed uit Aldo.
Groetjes Jos en Elena
Staan ze bij jullie buiten of in de kas? want bij mij zitten er nog geen vruchtjes aan die kleine gele.
Aldootjes
Aldo we hebben een leuk iets voor je, als onze kinderen de gele tomaatjes die we van jou hebben plukken om te snoepen komen ze naar ons en zeggen dan: die Aldootjes smaken best hoor
We hebben er dus een nieuwe soort bij "Aldootjes".
Groetjes Jos en Elena

We hebben er dus een nieuwe soort bij "Aldootjes".
Groetjes Jos en Elena
Jos en Elena schreef:Wij hebben ze binnen en buiten staan buiten wel onder een afdak.
Groetjes Jos en Elenaaldo schreef:Jos en Elena schreef:Dat ziet er goed uit Aldo.
Groetjes Jos en Elena
Hahaha voel me vereerd dat er een tomaat naar me vernoemd is!
Tis hier nu ook echt tomatentijd!
Vooral de Oranje van Goeijenbier geeft ontzettend veel vruchten.
Buiten beginnen de planten nu wel flink van de schimmel te lijden, t'weer wil ook nog niet echt meewerken.

Ook de grote russische heeft een flinke oogst met tomaten van wel 400 gram! Heb er vanochtend jam van gekookt.

De peperoogst is inmiddels ook bezig, vooral de chinese five colour is me goed bevallen, prachtige blauw/paarse kleur en een heerlijk kruidige smaak.
De planten die slachtoffer van de luizenplaag werden lopen nu weer uit, denk dat ik ze flink ga snoeien en met z'n allen in een grote bak ga zetten om te overwinteren zodat ik volgend jaar een "peperbosje" heb met allerlei pepersoorten.
De grootste verassing van deze zomer vond ik in mijn moerasbak. Geheel spontaan is daar de ronde zonnedauw opgekomen! waarschijnlijk heeft er zaad in het spagnum gezeten.

Afgelopen zaterdag heb ik me aardappeltjes uit de grond gehaald. De anabelle is haast niks geworden (was ook heel slecht pootgoed dankzij de coloradokevers van vorig jaar), na er een paar geproefd te hebben heb ik ook besloten dat ik die volgend jaar ook niet meer poot, tis best een lekkere aardappel maar niet bijzonder, de noordeling heeft blijkbaar een andere tussen gezeten, zal ze nog uitzoeken. De blaue Congo daar in tegen heeft het goed gedaan!

Tis hier nu ook echt tomatentijd!
Vooral de Oranje van Goeijenbier geeft ontzettend veel vruchten.
Buiten beginnen de planten nu wel flink van de schimmel te lijden, t'weer wil ook nog niet echt meewerken.

Ook de grote russische heeft een flinke oogst met tomaten van wel 400 gram! Heb er vanochtend jam van gekookt.

De peperoogst is inmiddels ook bezig, vooral de chinese five colour is me goed bevallen, prachtige blauw/paarse kleur en een heerlijk kruidige smaak.
De planten die slachtoffer van de luizenplaag werden lopen nu weer uit, denk dat ik ze flink ga snoeien en met z'n allen in een grote bak ga zetten om te overwinteren zodat ik volgend jaar een "peperbosje" heb met allerlei pepersoorten.
De grootste verassing van deze zomer vond ik in mijn moerasbak. Geheel spontaan is daar de ronde zonnedauw opgekomen! waarschijnlijk heeft er zaad in het spagnum gezeten.

Afgelopen zaterdag heb ik me aardappeltjes uit de grond gehaald. De anabelle is haast niks geworden (was ook heel slecht pootgoed dankzij de coloradokevers van vorig jaar), na er een paar geproefd te hebben heb ik ook besloten dat ik die volgend jaar ook niet meer poot, tis best een lekkere aardappel maar niet bijzonder, de noordeling heeft blijkbaar een andere tussen gezeten, zal ze nog uitzoeken. De blaue Congo daar in tegen heeft het goed gedaan!
Zien er goed uit , je tomaten.
En hoe smaken de Green Zebra,s, ik vind het een lekkere tomaat maar mijn topper is de green grape, lekker zoet.
Heb je mischien een recept voor de tomatenjam, ik ga zelf deze week tomatenijs maken van de Black Cherry, en als er een paar pepers rijp zijn (ben laat dit jaar met de pepers) peper ijs.
Het schijnt een apparte beleving te zijn peperijs, Hot & Cold, ben benieuwd.
Ook leuk van de spontane zonnedauw tussen de spagnum, ik heb nog nooid zoveel ronde zonnedauw gezien alss met de vakantie in zweden afgelopen zomer, hele bermen zagen rood van de zonnedauw.
Voor een paar jaar terug ben ik in Kew Garden in Londen geweest waar ze een grote collectie zonnedauw en andere vleesetende planten hebben, echt een aanrader om eens te kijken als je in londen bent.

Groeten Robert
En hoe smaken de Green Zebra,s, ik vind het een lekkere tomaat maar mijn topper is de green grape, lekker zoet.
Heb je mischien een recept voor de tomatenjam, ik ga zelf deze week tomatenijs maken van de Black Cherry, en als er een paar pepers rijp zijn (ben laat dit jaar met de pepers) peper ijs.
Het schijnt een apparte beleving te zijn peperijs, Hot & Cold, ben benieuwd.
Ook leuk van de spontane zonnedauw tussen de spagnum, ik heb nog nooid zoveel ronde zonnedauw gezien alss met de vakantie in zweden afgelopen zomer, hele bermen zagen rood van de zonnedauw.
Voor een paar jaar terug ben ik in Kew Garden in Londen geweest waar ze een grote collectie zonnedauw en andere vleesetende planten hebben, echt een aanrader om eens te kijken als je in londen bent.

Groeten Robert
Pagina 3 van 4 • 1, 2, 3, 4
Pagina 3 van 4
Permissies van dit forum: