Alles kan in het zoet-zuur
4 plaatsers
Alles kan in het zoet-zuur
Allerlei groenten kan je op zoet-zuur zetten.
Elke zomer zet ik groenten op zoet zuur.
Groenten en kruiden snijden en in een pannetje met azijn en iets suiker aan de kook brengen
Vervolgens alles in een potje en klaar is kees!
Vooral sjalot, knoflook en ui geven veel smaak.
Als speciaal smaakmakertje gebruik ik spilanthes, het tintelente gevoel in je mond word door de rest van de groente overgenomen.

Elke zomer zet ik groenten op zoet zuur.
Groenten en kruiden snijden en in een pannetje met azijn en iets suiker aan de kook brengen
Vervolgens alles in een potje en klaar is kees!
Vooral sjalot, knoflook en ui geven veel smaak.
Als speciaal smaakmakertje gebruik ik spilanthes, het tintelente gevoel in je mond word door de rest van de groente overgenomen.

Uitleg?
Aldo zou je dit voor ons een beetje breder uit kunnen leggen.
We vinden het heel interessant ik bedoel hoeveel en wat voor azijn wij gebruiken thuis biologische azijn en biologische appelazijn.
Gr Jos en Elena
We vinden het heel interessant ik bedoel hoeveel en wat voor azijn wij gebruiken thuis biologische azijn en biologische appelazijn.
Gr Jos en Elena
spilanthes?
Aldo ik heb wat gegooglet om wat meer te weten te komen over
spilanthes?
Welke vorm gebruik jij en waar kan ik het halen?
Zeer interessant

Zeer interessant
Re: Alles kan in het zoet-zuur
Jos schreef:Aldo zou je dit voor ons een beetje breder uit kunnen leggen.
Gr Jos en Elena
Hoeveelheden zijn afhankelijk van wat ik op dat moment toevallig in huis heb, de ene keer veel courgette, dan weer meer wortel enz enz. De weegschaal hanteer ik eigenlijk haast nooit

Als azijn heb ik de heldere bioazijn van de appie gebruikt...lekker neutraal van smaak en wel bio.
Als suiker iets donkere bietsuiker....dit omdat we dat in huis hebben.
Jos schreef:Aldo ik heb wat gegooglet om wat meer te weten te komen over spilanthes?
Zeer interessant
Gebruik het meestal als gedroogd bloemetje, die na het drogen makkelijk uit elkaar te halen is.
In het zoetzuur heb ik verse bloemetjes gebruikt.
Ook heb ik potjes gemaakt met alleen maar spilantjes op zoetzuur, heel spannend bij gerechten zoals stampot.
Ik kan je wel wat gedroogde bloemetjes opsturen als je wilt?
Als je het bloemetje uit elkaar haalt zie je witte streepjes en zwarte puntjes, de zwarte puntjes zijn het zaad.
Alleen is dit zaad zo fijn dat ik meestal gewoon verpulverde bloemetjes zaai.
Bloemetjes
Graag Aldo
Lijkt me leuk om te gebruiken en te zaaien natuurlijk
Ik stuur je een PM voor mijn adres gegevens
Lijkt me leuk om te gebruiken en te zaaien natuurlijk
Ik stuur je een PM voor mijn adres gegevens
in dit soort dingen, het bewaren en inmaken, ben ik echt een groentje...dus ik vind dit echt reuze interessant!
het kan best gebeuren dat je dit na de oogst allemaal nog eens moet vertellen
het kan best gebeuren dat je dit na de oogst allemaal nog eens moet vertellen

Eva- Aantal berichten : 400
Registratiedatum : 08-01-11
Leeftijd : 54
Leuk!
Kan het ook met pepers?
Kan het ook met pepers?

Dennis29- Aantal berichten : 212
Registratiedatum : 08-01-11
Leeftijd : 25
Re : enveloppe
Ik heb hem ontvangen
Bedankt nogmaals vandaag gaat de turkse kool ook op de post.
Gr Jos en Elena

Gr Jos en Elena
aldo schreef:Enveloppe gaat vanvond na me werk direct in de bus!
Maar hoeveel azijn?
Aldo
Ik vraag dit niet zomaar
ik wil namelijk niet vergiftigd worden met azijn bio of niet.
Zonder gekheid is er niet een soort van verhouding?
suiker:azijn
Gr Jos en Elena
Ik vraag dit niet zomaar

Gr Jos en Elena
aldo schreef:Jos schreef:Aldo zou je dit voor ons een beetje breder uit kunnen leggen.
Gr Jos en Elena
Hoeveelheden zijn afhankelijk van wat ik op dat moment toevallig in huis heb, de ene keer veel courgette, dan weer meer wortel enz enz. De weegschaal hanteer ik eigenlijk haast nooit![]()
Als azijn heb ik de heldere bioazijn van de appie gebruikt...lekker neutraal van smaak en wel bio.
Als suiker iets donkere bietsuiker....dit omdat we dat in huis hebben.Jos schreef:Aldo ik heb wat gegooglet om wat meer te weten te komen over spilanthes?
Zeer interessant
Gebruik het meestal als gedroogd bloemetje, die na het drogen makkelijk uit elkaar te halen is.
In het zoetzuur heb ik verse bloemetjes gebruikt.
Ook heb ik potjes gemaakt met alleen maar spilantjes op zoetzuur, heel spannend bij gerechten zoals stampot.
Ik kan je wel wat gedroogde bloemetjes opsturen als je wilt?
Als je het bloemetje uit elkaar haalt zie je witte streepjes en zwarte puntjes, de zwarte puntjes zijn het zaad.
Alleen is dit zaad zo fijn dat ik meestal gewoon verpulverde bloemetjes zaai.
Jos en Elena schreef:Aldo
Ik vraag dit niet zomaar![]()
ik wil namelijk niet vergiftigd worden met azijn bio of niet.
![]()
Gr Jos en Elena
Puur azijn zoals je om de winkel koopt kan....puur suiker kan.....en alles ertussen kan

Wil je je met één van twee vergiftigen zou je er wel extreem veel van moeten nuttigen!
zelf proef ik tijdens het suiker toevoegen.......wil zoetzuur...aanvullen met suiker tot smaak goed is....vind ik hem dan toch perongeluk te zoet, weer wat azijn toevoegen..... afgemeten of gewogen heb ik bij op zuur of zoetzuur zetten nog nooit gedaan

Permissies van dit forum: