Gezond eten uit je eigen moestuin


Word lid van het forum, het is snel en gemakkelijk

Gezond eten uit je eigen moestuin
Gezond eten uit je eigen moestuin
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Verse bessen met suiker

2 plaatsers

Ga naar beneden

Verse bessen met suiker Empty Verse bessen met suiker

Bericht  Jos en Elena wo jan 12, 2011 1:25 am

Verse bessen met suiker

Je kunt van bessen veel maken om hun s ´winters te gebruiken: je kunt er jam van maken, invriezen en drogen. Alles is lekker maar je mist een zomerbriesje, een klein wondertje…

Er is nog een leuke manier om verse bessen te bewaren.
Zoals mijn oma haar bessen voor de winter klaar maakte.
Zij pakte 1 kg frambozen en 1 kg suiker. Deze frambozen werden samen met de suiker gepureerd.
De gemaakte pure liet ze dan een paar uurtjes staan in de keuken zodat de suiker opgenomen kon worden door de frambozen.
Dan deed ze de puree in gesteriliseerde glazenpotten met deksel en zette ze in de kelder of in de koelkast.
Je kunt minder suiker doen, als je ze niet te lang hoeft te bewaren. Maar heb je een grote hoeveelheid bessen, zeg maar voor de hele winter, gebruik dan niet minder suiker dan 1 op 1.
Als je ze niet in de koelkast kan bewaren maar op een koele plaats, leg dan zelfs boven op de pure een laagje suiker om fermentatie te voorkomen.

S ´winters is het bijna net zo vers als direct uit de tuin, het hele huis ruikt dan naar frambozen.
Wij aten het met hete thee, samen met het hele gezin.
Ik vond het heel lekker als je een paar lepels in een glas doet en dan met water/bronwater mengt – je krijgt dan een super drankje.
Zieke kinderen krijgen in Rusland van dat rood tover medicijn in de warme melk.

Ik weet zeker dat het behalve met frambozen ook mogelijk is met zwarte bes, cranberry en duindoorn. En dat zijn bessen met echt genezende krachten.
Duindoorn is in Oost-Europa zo bekend dat niet alleen bes maar ook pitjes en blaadjes worden gebruiken tegen allerlei ziektes.
Verse bessen met suiker Bessen



Jos en Elena
Jos en Elena
Admin

Aantal berichten : 467
Registratiedatum : 03-01-11
Leeftijd : 61
Woonplaats : Helmond

https://moestuin.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Verse bessen met suiker Empty Re: Verse bessen met suiker

Bericht  aldo wo jan 12, 2011 2:02 am

He leuk idee om wel te suikeren maar vervolgens niet te koken.
Word voor mij weer een zomer vol expirimentjes merk ik wel weer!
Fermitatie ligt natuurlijk wel op de loer...maar ach een lekker vruchtenwijntje kan ook geen kwaad Razz Very Happy Laughing Cool
aldo
aldo

Aantal berichten : 560
Registratiedatum : 08-01-11
Leeftijd : 47
Woonplaats : drenthe

https://www.facebook.com/aldo.drenthe

Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen
» Bessen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum