Mosterd, zelf maken is toch lekkerder.
5 plaatsers
Pagina 1 van 1
Mosterd, zelf maken is toch lekkerder.
Mosterd zoals wij dat kennen bestaat uit gemalen mosterdzaad en azijn.
Om de mosterd wel smeuig maar niet te zuur te maken gebruik ik als extra ingrediënt mosterdolie.
Op de verpakking staat "niet voor consumptie" waarom zou ik niet weten ,gezien het komt van een engelse producent die alleen consumptie-olie's produceert.
Maar het zal vast in een of ander europees land anders niet verkocht mogen worden.

Verkrijgbaar in de betere toko's
Om te beginnen maal ik mosterdzaad...Hoe meer bruin mosterdzaad hoe pittiger, hoe meer geel mosterdzaad hoe milder.

Het mooie van deze molen is dat je heel makkelijk kunt bepalen hoe grof je maalt, een wandkoffiemolen zou ook geschikt zijn.
Als ik goed scherpe mosterd (dus met veel bruine mosterdzaden) maal gaat me neus lopen en me ogen tranen alsof je kilo's ui-en snijd.
Vervolgens mengen met azijn en mosterdolie tot je een mooi smeuige mosterd hebt.

Natuurlijk kan je er dan nog allemaal smaakjes/kruiden aan toevoegen zoals knoflook, peper, spilanthes, thijm enz.
Dit alles in een met soda uitgewassen potjes doen (even naspoelen met citroenzuur voorkomt wittige glazen)
Potjes van te voren uitkoken om te steriliseren kan natuurlijk ook....
Om de mosterd wel smeuig maar niet te zuur te maken gebruik ik als extra ingrediënt mosterdolie.
Op de verpakking staat "niet voor consumptie" waarom zou ik niet weten ,gezien het komt van een engelse producent die alleen consumptie-olie's produceert.
Maar het zal vast in een of ander europees land anders niet verkocht mogen worden.

Verkrijgbaar in de betere toko's
Om te beginnen maal ik mosterdzaad...Hoe meer bruin mosterdzaad hoe pittiger, hoe meer geel mosterdzaad hoe milder.

Het mooie van deze molen is dat je heel makkelijk kunt bepalen hoe grof je maalt, een wandkoffiemolen zou ook geschikt zijn.
Als ik goed scherpe mosterd (dus met veel bruine mosterdzaden) maal gaat me neus lopen en me ogen tranen alsof je kilo's ui-en snijd.
Vervolgens mengen met azijn en mosterdolie tot je een mooi smeuige mosterd hebt.

Natuurlijk kan je er dan nog allemaal smaakjes/kruiden aan toevoegen zoals knoflook, peper, spilanthes, thijm enz.
Dit alles in een met soda uitgewassen potjes doen (even naspoelen met citroenzuur voorkomt wittige glazen)
Potjes van te voren uitkoken om te steriliseren kan natuurlijk ook....
re Mosterd
Leuk Aldo dat je met dit recept komt we zijn namelijk al langer op zoek naar hoe je lekkere mosterd maakt.
We hebben het zelf geprobeerd van mosterdpoeder maar dat te sterk.
Waar koop jij mosterdzaad?
Gr Jos en Elena
We hebben het zelf geprobeerd van mosterdpoeder maar dat te sterk.
Waar koop jij mosterdzaad?
Gr Jos en Elena
Re: Mosterd, zelf maken is toch lekkerder.
Het bruine mosterdzaad heb ik gekocht bij brouwmarkt in Almere (hebben ook een webshop). en het gele mosterdzaad is zaad dat me vader in grote zakken koopt om in te zaaien als groenbemester (dacht van ACM/agri-firm).
Als de mosterd uit het poeder te scherp is gebruiken ze daar dus waarschijnlijk bruin mosterdzaad voor (bruine en gele mosterd zijn verschillende planten)
Als de mosterd uit het poeder te scherp is gebruiken ze daar dus waarschijnlijk bruin mosterdzaad voor (bruine en gele mosterd zijn verschillende planten)
ach wat leuk! dat wou ik dit jaar ook gaan uitproberen! ik plant er zelfs mosterdzaad voor

Eva- Aantal berichten : 400
Registratiedatum : 08-01-11
Leeftijd : 54
Leuk, ik heb mosterd zaden als groenbemester en hopelijk gaan die genoeg zaden geven voor een lekker potje mosterd
.
Het is wel gele mosterd maar ach, pepertje erdoor en het is evengoed pittig!

Het is wel gele mosterd maar ach, pepertje erdoor en het is evengoed pittig!
Dennis29- Aantal berichten : 212
Leeftijd : 25
in plantvorm?
Is het ook mogelijk om die zaadjes zelf op te kweken?
Kan je de zaadjes gewoon zaaien en hopen dat je plant in bloei gaat en zaad vormt? Of moet die plant dan een paar jaar staan?
Iemand enige ervaring met de mosterdplant?
Kan je de zaadjes gewoon zaaien en hopen dat je plant in bloei gaat en zaad vormt? Of moet die plant dan een paar jaar staan?
craaii- Aantal berichten : 12
Registratiedatum : 10-01-11
craaii schreef:Is het ook mogelijk om die zaadjes zelf op te kweken?
Ik heb zaden van gele mosterd als groenbemester. Gewoon laten groeien en laten bloeien en zaad vormen. En dan heb je mosterd zaad.
Dennis29- Aantal berichten : 212
Leeftijd : 25
Mosterd bloeit direct het eerste jaar al.
Hebben het regelmatig als groenbemester gebruikt.
Wanneer je het zou moeten zaaien om ook te kunnen oogsten zou ik zo niet weten.
Als de nachtvorst toeslaat sterft het.
ben even voor je wezen googelen:
HIER staat:

wel lastig hoor als je niet gewoon tekst kunt knippen en plakken!!!
Hebben het regelmatig als groenbemester gebruikt.
Wanneer je het zou moeten zaaien om ook te kunnen oogsten zou ik zo niet weten.
Als de nachtvorst toeslaat sterft het.
ben even voor je wezen googelen:
HIER staat:

wel lastig hoor als je niet gewoon tekst kunt knippen en plakken!!!
ik zou vandaag eens kijken of ik ergens mosterdzaden kon halen. wat blijkt nou, je hebt er speciale eetbare mosterdzaden voor nodig om mosterd te maken!
klopt dat??
klopt dat??
Eva schreef:ik zou vandaag eens kijken of ik ergens mosterdzaden kon halen. wat blijkt nou, je hebt er speciale eetbare mosterdzaden voor nodig om mosterd te maken!
klopt dat??
Zou niet weten waarom het niet bruikbaar zou zijn of was dat zaad behandeld met kiemmiddelen of antischimmelmiddelen ofzo?
Gele en bruine mosterd zijn inderdaad verschillende planten maar allemaal eetbaar en bruikbaar om mosterd mee te maken.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Mosterd#Mosterdzaad
dus als ik franse mosterd wil maken heb ik zwarte mosterdzaden nodig...
weet je waar ik die kan kopen misschien?
weet je waar ik die kan kopen misschien?
Heb nog even na gevraagd aan me ouders,
Naast de kans dat het zaad behandeld is en daarom niet bruikbaar is kan het ook zijn dat er teveel andere onkruiden tussen zitten die er niet uit te schonen zijn.(zoals herik)
Zwart mosterdzaad ben ik tot nu toe nog niet tegen gekomen.
Vroeger stond er op de markt op het zaailand een mannetje die kruiden verkocht.
Weet niet of hij er nog steeds staat.
Hij had indertijd een prachtige collectie kruiden en veel kennis, misschien dat je eens bij hem moet informeren.
Naast de kans dat het zaad behandeld is en daarom niet bruikbaar is kan het ook zijn dat er teveel andere onkruiden tussen zitten die er niet uit te schonen zijn.(zoals herik)
Zwart mosterdzaad ben ik tot nu toe nog niet tegen gekomen.
Vroeger stond er op de markt op het zaailand een mannetje die kruiden verkocht.
Weet niet of hij er nog steeds staat.
Hij had indertijd een prachtige collectie kruiden en veel kennis, misschien dat je eens bij hem moet informeren.
ooh ja! die ken ik...daar haalde ik altijd mijn droomthee
ik zal vrijdag eens even kijken!

Eva schreef:ooh ja! die ken ik...daar haalde ik altijd mijn droomthee![]()
Als je te vaak droomthee of pure zoethoud bij hem koopt bied hij je zelfs vanzelf mosterd aan

Kocht vaak zouthout bij hem, na een tijdje vroeg ie of ik ook mosterdzaad wou....want zoethout werkt bloeddruk verhogend en mosterd bloeddruk verlagend

Prachtig kruidendoktertje die man.... Toen iemand klaagde dat ie zo suf werd van een bepaald mengsel was zijn opmerking met een zeer bedaarde stem:
Maar je hoeft toch niet altijd wakker te zijn?
hahaha, ja, dat is hem precies!
ik kocht die droomthee juist om lekker duf te worden
kan ik wat bij hem voor je halen? dan stuur ik het je wel op
ik kocht die droomthee juist om lekker duf te worden

kan ik wat bij hem voor je halen? dan stuur ik het je wel op

en wat vond ik vandaag in me brievenbus? ZOETHOUT
Dank dank! onze kruidendokter staat dus nog steeds op de markt!

Dank dank! onze kruidendokter staat dus nog steeds op de markt!
hahaha, ja, geintje........
het kruidenmannetje staat er nog steeds! samen met wat volgens mij zijn vrouw is.
ik heb er even een babbeltje mee gemaakt en wat denk je....zij hebben een tuin op het andere complex tegenover mij! ik heb hun telefoonnummer gekregen en als ik deze zomer iets nodig heb hoef ik alleen maar te belen en ze brengen het naar de tuin
super of niet!
de mosterdzaden die ze hadden waren kiemvrij gemaakt dus zijn niet geschikt om te zaaien...geeft niet, ik heb al andere
lust je echt graag zoethout of was het toen omdat je wou stoppen met roken oid??...

het kruidenmannetje staat er nog steeds! samen met wat volgens mij zijn vrouw is.
ik heb er even een babbeltje mee gemaakt en wat denk je....zij hebben een tuin op het andere complex tegenover mij! ik heb hun telefoonnummer gekregen en als ik deze zomer iets nodig heb hoef ik alleen maar te belen en ze brengen het naar de tuin

de mosterdzaden die ze hadden waren kiemvrij gemaakt dus zijn niet geschikt om te zaaien...geeft niet, ik heb al andere

lust je echt graag zoethout of was het toen omdat je wou stoppen met roken oid??...

Zoethout in thee was ik indertijd een van me verslavingen....
super dat je de man zijn tel. nummer hebt...hij kwam me altijd over als iemand met veel kennis over de werking van kruiden!
en wie weet kan hij straks je overdaad aan chilli's ook nog vermarkten

super dat je de man zijn tel. nummer hebt...hij kwam me altijd over als iemand met veel kennis over de werking van kruiden!
en wie weet kan hij straks je overdaad aan chilli's ook nog vermarkten

Pagina 1 van 1
Permissies van dit forum: