Gezond eten uit je eigen moestuin

Word lid van het forum, het is snel en gemakkelijk

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

seizoen 2010....zullen we die maar snel vergeten?

3 plaatsers

Ga naar beneden

seizoen 2010....zullen we die maar snel vergeten? Empty seizoen 2010....zullen we die maar snel vergeten?

Bericht  aldo ma jan 10, 2011 12:52 am

Wat een PIEP jaar was dit....een heeeeeele late lente (heb nog nooit zo weinig asperges gestoken, de druiven waren 2 weken later klaar) een veel te droge zomer en een veel te vroege herfst(me hop was zelfs al bruin voordat ik alles binnen had).
Wel ben ik dit seizoen echt besmet met het pepervirus!
aldo
aldo

Aantal berichten : 560
Registratiedatum : 08-01-11
Leeftijd : 46

https://www.facebook.com/aldo.drenthe

Terug naar boven Ga naar beneden

seizoen 2010....zullen we die maar snel vergeten? Empty Hop

Bericht  Jos en Elena ma jan 10, 2011 1:00 am

Maak je zelf bier ???
als dat zo is wil ik er het mijne van weten Very Happy Very Happy Very Happy
aldo schreef:Wat een PIEP jaar was dit....een heeeeeele late lente (heb nog nooit zo weinig asperges gestoken, de druiven waren 2 weken later klaar) een veel te droge zomer en een veel te vroege herfst(me hop was zelfs al bruin voordat ik alles binnen had).
Wel ben ik dit seizoen echt besmet met het pepervirus!
Jos en Elena
Jos en Elena
Admin

Aantal berichten : 467
Registratiedatum : 03-01-11
Leeftijd : 61

https://moestuin.actieforum.com

seizoen 2010....zullen we die maar snel vergeten? Empty Re: seizoen 2010....zullen we die maar snel vergeten?

Bericht  aldo ma jan 10, 2011 1:52 am

Jep,
Bier maken is een van me grote hobbies.
Zelf ben ik een zogenaamde "all grain"brouwer...wat inhoud dat ik werk vanuit mout.
Als instap in het brouwen zijn er ook tussenoplossingen op de markt zoals wortpoeder en blikken moutextract...maar das toch een beedje als het soep koken uit een pakje of een blik opwarmen ipv je eigen boullion te trekken en kruiden en groenten toe te voegen. Very Happy

Brouwen bestaat uit een paar stappen
Om te begrijpen waarom je die stappen maakt is het belangrijk om te snappen hoe gist leeft:
Het eet suikers, poept alcohol en boert koolzuur.

1 Vermouten van graan
2 Schroten van de mout
3 Maischen
4 Koken
5 Koelen
6 Gisten
7 Bottelen
8 Hergisting/rijpng
9 Drinken

1 Vermouten
Door graan te laten ontkiemen en na die tijd te drogen maak je de enzymen in graan die instaat zijn zetmeel om te zetten in suikers wakker.
Hier heb ik wel eens mee geëxpirimenteerd maar meestal werk ik toch met aangekocht mout (soms in combi met ongemoute granen van me vaders land)
Trouwens rogge-kiem bleek een lekker goedje te zijn...zoiets als tauge maar dan fijner en zoeter.

2 Schroten
Het breken van de korrel, het liefst heb je het meel-lichaam stuk maar het kafje heel.
Dit wil het beste met een zogenaamde walsenmolen, maar gezien de hoge prijs van die dingen gebruik ik een schijvenmolen.

3 Maischen
Door je mout in water van bepaalde temperaturen te weken activeer je de enzymen.
Als alle zetmeel tot suikers zijn omgezet (is te testen met jodium) filter je alle harde deeltjes eruit.
Deze harde deeltjes, de bostel, is een geliefd veevoer, onze geit en kippen zijn er dan ook gek op.

4 Koken
Het vocht wat overblijft word vervolgens gekookt.
Tijdens het koken word de hop toegevoegd. Hop die aan het begin van het koken word toegevoegd zorgt vooral voor de bitterheid, hop die aan het einde van het koken word toegevoegd zorgt voor de typische hopsmaak.
Tijdens het koken verdwijnt ook de DMS, het stofje wat een groen-smaak geeft, vandaar dat je kookt zonder de deksel op de pan.

5 Koelen
Na het koken word de wort(zo heet dit vocht nu, net als bij wijn je spreekt over most) zo snel mogelijk gekoeld, dit omdat schimmels en bacteriën gek zijn op verse wort en die je bier goed kunnen verpesten.
Zelf koel ik door een spiraal in de wort te doen en daar koud water door te laten stromen, er zijn ook brouwers die een platenkoeler gebruiken, zo'n warmtewisselaar die je ook in cv-ketels aantreft.

6 Gisten
Als de wort een tempratuur van onder de 20 graden heeft bereikt doe ik het in een gistvat en voeg ik gist toe.
In principe kan elke goed afsluitbare fles/vat/emmer als gistvat dienen.
Op het vat komt een waterslot, dit zodat de bij het gisten gevormde koolzuur wel naar buiten kan maar er geen zuurstof, of nog erger,fruitvliegje naar binnen kan.
Na ongeveer 24 uur zal de gisting goed op gang komen en staat er een flinke laag schuim op het bier.
Op dat moment bubbelt het waterslot als een gek.l
Na enige tijd zal de gisting rustiger gaan verlopen.
Als de gisting is afgelopen, en het waterslot dus niet meer bubbelt is het bier klaar om te bottelen.

7 Bottelen

Het uitgegiste bier word samen met iets suiker in flesjes gegoten.
Dit suiker is om de gist weer wat nieuw eten te geven zodat het weer koolzuur produceert en je dus mooie bubbeltjes in je bier krijgt.
Probeer hierbij zo min mogelijk contact met de buitenlucht te krijgen omdat zuurstof een negative invloed op je bier heeft.

8 Hergisting/rijping

Na het bottelen zet je de flesjes weg op een plek op kamertempratuur, hier zal de gist weer actief worden en het beedje suiker dat je er bij het bottelen hebt toegevoegd opsnoepen en de koolzuur uitpoepen.
Na enige tijd, vaak een week of twee, zal het bier mooi op druk zijn gekomen. Dat is het moment om het bier kouder te zetten en te laten rijpen. Hoelang is sterk afhankelijk van het soort bier en van hoeveel geduld je zelf kunt opbrengen ;-)

9 Drinken

Het drinken uit de fles is geen goed idee omdat onder in je flesje zich een depot van dode gist vormt.
(drinken uit een fles is sowiezo zonde omdat je de belangrijke taak van je neus buiten werking stelt, het ruiken wat een groot deel van de smaak meebepaald)

Veel hobby-biermakers hebben zich verenigd in zogenaamde biergildes, zeg maar brouwclubs.

Hier een lijst met gildes

Ook zijn er een paar verschillende fora's over brouwen waarvan Hobbybrouwen.nl de grootste en actiefste is.

Elk jaar zijn er brouwwedstrijden tussen verschillende amateurs, zo zal er dit jaar op 28-5-2011 het ONK (open nederlands kampioenschap hobbybrouwen) gehouden worden in Veenhuizen (drenthe).
aldo
aldo

seizoen 2010....zullen we die maar snel vergeten? Empty Re: seizoen 2010....zullen we die maar snel vergeten?

Bericht  Eva ma jan 10, 2011 4:51 am

doe jij ook mee aan die wedstrijden Aldo?

Eva

Aantal berichten : 400
Leeftijd : 54

Bericht  aldo ma jan 10, 2011 11:28 am

Tot nu toe nog niet
aldo
aldo

Bericht  Eva di jan 11, 2011 1:18 am

jammerrrrrrrr....

misschien leuk voor die knul van mij om eens naar die/een proeverij te gaan...

Eva

Bericht  aldo di jan 11, 2011 2:26 am

HIER vind je de friese brouwclub (in joure)
aldo
aldo

Bericht  Eva di jan 11, 2011 2:37 am

nee nee, geen clubs, daar houd ie niet van... Very Happy Very Happy
kun je bij de open nederlands kampioenschap hobbybrouwen in Veenhuizen niet proeven?

Eva

Bericht  aldo di jan 11, 2011 3:00 am

Ohja in overvloed zelfs! er is daarom ook een camping bij het ONK zodat mensen niet meer in de auto terug hoeven ;-)
aldo
aldo

Bericht  Eva di jan 11, 2011 3:02 am

LOL!! ok, gaan we daar eens naartoe...camping hebben we niet echt nodig, ik drink eigenlijk niet...

Eva

Bericht  aldo di jan 11, 2011 3:17 am

Misschien dat "die knul van jou" zich hier ook kan uitleven: het bier festival groningen
Ook hier zullen veel groningse amateurbrouwers proberen hun bier uitgekozen te laten worden tot "Beste Groninger Tripel 2011"
Ben misschien geen groninger maar ga toch proberen een trippeltje in te zenden Very Happy
aldo
aldo

Bericht  Eva di jan 11, 2011 3:15 pm

ah sjips...dan zit ik in Amerika...en misschien gaat mijn knul (jawel, hij is jonger dan ik Very Happy ) met me mee...

Eva

seizoen 2010....zullen we die maar snel vergeten? Empty re

Bericht  Jos en Elena di jan 11, 2011 3:26 pm

Als ik info nodig heb vraag ik het oke?

GR Jos
aldo schreef:Jep,
Bier maken is een van me grote hobbies.
Zelf ben ik een zogenaamde "all grain"brouwer...wat inhoud dat ik werk vanuit mout.
Als instap in het brouwen zijn er ook tussenoplossingen op de markt zoals wortpoeder en blikken moutextract...maar das toch een beedje als het soep koken uit een pakje of een blik opwarmen ipv je eigen boullion te trekken en kruiden en groenten toe te voegen. Very Happy

Brouwen bestaat uit een paar stappen
Om te begrijpen waarom je die stappen maakt is het belangrijk om te snappen hoe gist leeft:
Het eet suikers, poept alcohol en boert koolzuur.

1 Vermouten van graan
2 Schroten van de mout
3 Maischen
4 Koken
5 Koelen
6 Gisten
7 Bottelen
8 Hergisting/rijpng
9 Drinken

1 Vermouten
Door graan te laten ontkiemen en na die tijd te drogen maak je de enzymen in graan die instaat zijn zetmeel om te zetten in suikers wakker.
Hier heb ik wel eens mee geëxpirimenteerd maar meestal werk ik toch met aangekocht mout (soms in combi met ongemoute granen van me vaders land)
Trouwens rogge-kiem bleek een lekker goedje te zijn...zoiets als tauge maar dan fijner en zoeter.

2 Schroten
Het breken van de korrel, het liefst heb je het meel-lichaam stuk maar het kafje heel.
Dit wil het beste met een zogenaamde walsenmolen, maar gezien de hoge prijs van die dingen gebruik ik een schijvenmolen.

3 Maischen
Door je mout in water van bepaalde temperaturen te weken activeer je de enzymen.
Als alle zetmeel tot suikers zijn omgezet (is te testen met jodium) filter je alle harde deeltjes eruit.
Deze harde deeltjes, de bostel, is een geliefd veevoer, onze geit en kippen zijn er dan ook gek op.

4 Koken
Het vocht wat overblijft word vervolgens gekookt.
Tijdens het koken word de hop toegevoegd. Hop die aan het begin van het koken word toegevoegd zorgt vooral voor de bitterheid, hop die aan het einde van het koken word toegevoegd zorgt voor de typische hopsmaak.
Tijdens het koken verdwijnt ook de DMS, het stofje wat een groen-smaak geeft, vandaar dat je kookt zonder de deksel op de pan.

5 Koelen
Na het koken word de wort(zo heet dit vocht nu, net als bij wijn je spreekt over most) zo snel mogelijk gekoeld, dit omdat schimmels en bacteriën gek zijn op verse wort en die je bier goed kunnen verpesten.
Zelf koel ik door een spiraal in de wort te doen en daar koud water door te laten stromen, er zijn ook brouwers die een platenkoeler gebruiken, zo'n warmtewisselaar die je ook in cv-ketels aantreft.

6 Gisten
Als de wort een tempratuur van onder de 20 graden heeft bereikt doe ik het in een gistvat en voeg ik gist toe.
In principe kan elke goed afsluitbare fles/vat/emmer als gistvat dienen.
Op het vat komt een waterslot, dit zodat de bij het gisten gevormde koolzuur wel naar buiten kan maar er geen zuurstof, of nog erger,fruitvliegje naar binnen kan.
Na ongeveer 24 uur zal de gisting goed op gang komen en staat er een flinke laag schuim op het bier.
Op dat moment bubbelt het waterslot als een gek.l
Na enige tijd zal de gisting rustiger gaan verlopen.
Als de gisting is afgelopen, en het waterslot dus niet meer bubbelt is het bier klaar om te bottelen.

7 Bottelen

Het uitgegiste bier word samen met iets suiker in flesjes gegoten.
Dit suiker is om de gist weer wat nieuw eten te geven zodat het weer koolzuur produceert en je dus mooie bubbeltjes in je bier krijgt.
Probeer hierbij zo min mogelijk contact met de buitenlucht te krijgen omdat zuurstof een negative invloed op je bier heeft.

8 Hergisting/rijping

Na het bottelen zet je de flesjes weg op een plek op kamertempratuur, hier zal de gist weer actief worden en het beedje suiker dat je er bij het bottelen hebt toegevoegd opsnoepen en de koolzuur uitpoepen.
Na enige tijd, vaak een week of twee, zal het bier mooi op druk zijn gekomen. Dat is het moment om het bier kouder te zetten en te laten rijpen. Hoelang is sterk afhankelijk van het soort bier en van hoeveel geduld je zelf kunt opbrengen ;-)

9 Drinken

Het drinken uit de fles is geen goed idee omdat onder in je flesje zich een depot van dode gist vormt.
(drinken uit een fles is sowiezo zonde omdat je de belangrijke taak van je neus buiten werking stelt, het ruiken wat een groot deel van de smaak meebepaald)

Veel hobby-biermakers hebben zich verenigd in zogenaamde biergildes, zeg maar brouwclubs.

Hier een lijst met gildes

Ook zijn er een paar verschillende fora's over brouwen waarvan Hobbybrouwen.nl de grootste en actiefste is.

Elk jaar zijn er brouwwedstrijden tussen verschillende amateurs, zo zal er dit jaar op 28-5-2011 het ONK (open nederlands kampioenschap hobbybrouwen) gehouden worden in Veenhuizen (drenthe).
Jos en Elena
Jos en Elena
Admin

Aantal berichten : 467
Registratiedatum : 03-01-11
Leeftijd : 61

https://moestuin.actieforum.com

Bericht  aldo di jan 11, 2011 3:54 pm

Vraag maar raak! Very Happy
aldo
aldo

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: