Begonnen
4 plaatsers
Pagina 2 van 2
Pagina 2 van 2 • 1, 2
Re: Begonnen
De vroegste rassen zijn nu al redelijk aan het produceren.
We hebben ze vervroegd door er een dubbele laag doorzichtig plastic op te leggen.
Het is alleen nog wachten op wat warmer weer om echt volledig in productie te zijn.
Nadeel is wel dat ik enkel weken geleden een trap van een paard heb gehad tegen me rechterhand(zwaar gekneusd, gelukkig niet gebroken) en dat steken dus een pijnlijke bezigheid is.
We hebben ze vervroegd door er een dubbele laag doorzichtig plastic op te leggen.
Het is alleen nog wachten op wat warmer weer om echt volledig in productie te zijn.
Nadeel is wel dat ik enkel weken geleden een trap van een paard heb gehad tegen me rechterhand(zwaar gekneusd, gelukkig niet gebroken) en dat steken dus een pijnlijke bezigheid is.
etherische olie en tincturen???????

Jos en Elena schreef:Nou die zaadjes gaan meteen in de grond na ontvangst![]()
Heb je zelf ook al van de zaden geplant of nog niet? we zijn zeer benieuwd.
We hebben afgelopen week de Vogelkers bestudeerd en gaan hem planten bij onze bijen stand.
Van de vogelkers kun je lekkere dingen maken en de blaadjes en de bast zijn medicinaal.
PS. Wij hebben jou dacht ik ooit horen vertellen dat je een boek had om tincturen te maken "recepten" zou je ons de naam en of het iban nummer kunnen sturen dan bestellen we het zelf ook.
Ook willen we graag leren hoe etherische olie te maken weet je daar toevallig ook iets over te vertellen?
Groetjes Jos en Elena
hoi Jos en Elena,
Vandaag tijdens een bezoek aan een kwekerij/tuincentrum kwam ik naast heel veel verschillende kruiden o.a meer dan 10 soorten tym, salie en ook veel soorten munt ook nog planten van de Rubus Artica tegen.
Dit is een vergelijkbare bes als de plant waar ik je zaden van heb opgestuurd, alleen is deze rood van kleur en schijnt ze nog aromatischer te zijn als de oranje.
In zweden wordt door de likeurindustrie bijna 100 euro per kilo van deze bessen betaald.
Ze wordfen ook wel koningsbes genoemd.
Groeten Robert
Vandaag tijdens een bezoek aan een kwekerij/tuincentrum kwam ik naast heel veel verschillende kruiden o.a meer dan 10 soorten tym, salie en ook veel soorten munt ook nog planten van de Rubus Artica tegen.
Dit is een vergelijkbare bes als de plant waar ik je zaden van heb opgestuurd, alleen is deze rood van kleur en schijnt ze nog aromatischer te zijn als de oranje.
In zweden wordt door de likeurindustrie bijna 100 euro per kilo van deze bessen betaald.
Ze wordfen ook wel koningsbes genoemd.
Groeten Robert
Mooi zo
Hoi Robert sorry voor de late reactie.
We waren heel druk met de bijen, vandaag hebben we een extra bijen volkje gemaakt en naar de moestuin gebracht.
100 euro/kilo bijna jammer om op te eten of te drinken
Welk tuincentrum was dat een bekende zoals intra tuin of iets dergelijks?
PS.
nog bedankt voor de zaadjes, we wachten nog op loefa/spons komkommer zaadjes zodra ze er zijn sturen we ze op.
Groetjes Jos en Elena
We waren heel druk met de bijen, vandaag hebben we een extra bijen volkje gemaakt en naar de moestuin gebracht.
100 euro/kilo bijna jammer om op te eten of te drinken

Welk tuincentrum was dat een bekende zoals intra tuin of iets dergelijks?
PS.
nog bedankt voor de zaadjes, we wachten nog op loefa/spons komkommer zaadjes zodra ze er zijn sturen we ze op.
Groetjes Jos en Elena
Laatst aangepast door Jos en Elena op zo apr 29, 2012 11:39 pm; in totaal 1 keer bewerkt
Oei oei
Trap van een paard sorry dat ik niet reageerde maar dat is zeker pijnlijk
Onze asperges laten lang op zich wachten een paar hebben we er geoogst maar als het weer warmer word zal het wel beginnen.
Aldo asperges die vorig jaar aangeplant zijn zullen nog geen grote opbrengst geven dit jaar, of kan dat meevallen?
Groetjes van Jos en Elena
Advies: LET OP MET PAARDEN

Onze asperges laten lang op zich wachten een paar hebben we er geoogst maar als het weer warmer word zal het wel beginnen.
Aldo asperges die vorig jaar aangeplant zijn zullen nog geen grote opbrengst geven dit jaar, of kan dat meevallen?
Groetjes van Jos en Elena
Advies: LET OP MET PAARDEN
aldo schreef:
De vroegste rassen zijn nu al redelijk aan het produceren.
wij steken altijd 1e jaar niet. 2de jaar een week, 3e jaar een maand, 4e jaar volle periode. zo krijgt de plant de tijd sterk te worden.
Een update
Hier komen een paar foto's van onze vorderingen.
Het weer werkt nog niet echt mee maar ja we zullen het ermee moeten doen.
Het begin van de aanplanting in onze kas.
Vorig jaar hebben we de tomaten langs touwen geleid maar deze tonkin stokken gaan beter.

We hebben dit jaar de keuze gemaakt om maar een paar soorten te planten: Verna orange (bloem knopjes op foto), Kaukasische liane, Couer de bouef, Roma tomaten.
Nog een paar andere soorten plaatsen we buiten onder een afdak.

Hier de foto's van ons terras (klimrek druiven ed.)

Het weer werkt nog niet echt mee maar ja we zullen het ermee moeten doen.
Het begin van de aanplanting in onze kas.
Vorig jaar hebben we de tomaten langs touwen geleid maar deze tonkin stokken gaan beter.

We hebben dit jaar de keuze gemaakt om maar een paar soorten te planten: Verna orange (bloem knopjes op foto), Kaukasische liane, Couer de bouef, Roma tomaten.
Nog een paar andere soorten plaatsen we buiten onder een afdak.

Hier de foto's van ons terras (klimrek druiven ed.)

Vervolg
De Ostara aardbeien staan er mooi op.

Dit zijn de sauerkirsche als je goed kijkt kun je de kersjes al zien.

Dit zijn de olijfjes van een boompje gekocht bij Gamma.

De bloesem aan een van de citroenboompjes.

De auberginnes staan nog thuis op de vensterbank te wachten op zonnig weer.
Vorigjaar is door het slechte weer de gehele oogst mislukt als het weer weer hetzelfde word maken we een folietunnel voor hen.

De rodekool onder een anti vliegen gaas tunneltje.

En ja hoor er worden Asperges gestoken ongeveer 8 stuks per 2 dagen.

De tweede ronde turkse spinazie de eerste is al op.

Dit is de nieuwe aanwinst, een van de vier theeplantjes.

Ook de pepers staan nog op de vensterbank in de kas ook te wachten op mooi weer.

De hop begint eindelijk te groeien.

Een overzicht foto van ons perseel.

Vorigeweek hebben we een nieuw bijenstandje geplaatst in de tuin dus de bestuiving kan beginnen.

Groetjes Jos en Elena

Dit zijn de sauerkirsche als je goed kijkt kun je de kersjes al zien.

Dit zijn de olijfjes van een boompje gekocht bij Gamma.

De bloesem aan een van de citroenboompjes.

De auberginnes staan nog thuis op de vensterbank te wachten op zonnig weer.
Vorigjaar is door het slechte weer de gehele oogst mislukt als het weer weer hetzelfde word maken we een folietunnel voor hen.

De rodekool onder een anti vliegen gaas tunneltje.

En ja hoor er worden Asperges gestoken ongeveer 8 stuks per 2 dagen.

De tweede ronde turkse spinazie de eerste is al op.

Dit is de nieuwe aanwinst, een van de vier theeplantjes.

Ook de pepers staan nog op de vensterbank in de kas ook te wachten op mooi weer.

De hop begint eindelijk te groeien.

Een overzicht foto van ons perseel.

Vorigeweek hebben we een nieuw bijenstandje geplaatst in de tuin dus de bestuiving kan beginnen.

Groetjes Jos en Elena
Ziet er goed uit Jos en Elena.
Hoeveel tomaten hebben jullie staan?
Dat wordt straks weer ketchup, tomatensaus en lekker vers eten.
Het klimrek ziet er ook weer goed uit, ben het eigenlijk van jullie niet anders gewend
Op het forum zag ik dat jullie ook in het bezit zijn van het boekje "Wat zit er in uw eten" en ook zo min mogenlijk ongezonde E nummers in jullie eten Toelaten.
Vorige week heb ik dit boekje ook gekocht en dacht al op de goede weg te zijn qua eten maar dit boekje heeft mijn ogen nog verder geopend.
Wij hadden ons leven op dit gebied al omgegooid maar gaan dit nu nog radicaler doen en nog meer dingen zelf maken als alternatief voor het supermarkt eten.
Groeten robert
Hoeveel tomaten hebben jullie staan?
Dat wordt straks weer ketchup, tomatensaus en lekker vers eten.
Het klimrek ziet er ook weer goed uit, ben het eigenlijk van jullie niet anders gewend

Op het forum zag ik dat jullie ook in het bezit zijn van het boekje "Wat zit er in uw eten" en ook zo min mogenlijk ongezonde E nummers in jullie eten Toelaten.
Vorige week heb ik dit boekje ook gekocht en dacht al op de goede weg te zijn qua eten maar dit boekje heeft mijn ogen nog verder geopend.
Wij hadden ons leven op dit gebied al omgegooid maar gaan dit nu nog radicaler doen en nog meer dingen zelf maken als alternatief voor het supermarkt eten.
Groeten robert
Ziet dat er niet even mooi uit!!!!
Jullie zijn al best ver vind ik, sja, geen vergelijk natuurlijk met hier (te koude nachten).
En die asperges......aaaaaaaaahhhhhhhhh, helemaal te gek.
Eten jullie die iedere dag op? Of vries je ze in?
Ik ga aankomende week wat uitgezaaide/opgekomen bladgroentes in de moestuinbakken uitzetten (snijbiet, spitskool, sla etc).
Vandaag was een regendag, de 2e op rij. En gelijk de slakken in zicht..... wat een rampenbeesten
Jullie veel succes verder, nogmaals..... het ziet er echt heel mooi uit!
groetjes
Jullie zijn al best ver vind ik, sja, geen vergelijk natuurlijk met hier (te koude nachten).
En die asperges......aaaaaaaaahhhhhhhhh, helemaal te gek.
Eten jullie die iedere dag op? Of vries je ze in?
Ik ga aankomende week wat uitgezaaide/opgekomen bladgroentes in de moestuinbakken uitzetten (snijbiet, spitskool, sla etc).
Vandaag was een regendag, de 2e op rij. En gelijk de slakken in zicht..... wat een rampenbeesten

Jullie veel succes verder, nogmaals..... het ziet er echt heel mooi uit!
groetjes
noortje- Aantal berichten : 42
Registratiedatum : 16-12-11
Leeftijd : 65
Re Robert
Tja Robert het is niet makkelijk om alles zonder E nummers te eten, maar we proberen zoveel als mogelijk te doen.
Omdat het zo moeilijk is om zonder AH's en Lidl's te leven zijn wij begonnen met vooral oude recepten te zoeken recepten die de oma's nog klaarmaakte.
Het forum was eigenlijk een start om te proberen mensen te ontmoeten die duidelijk bezig zijn met gezond te gaan of al eten.
Bij voorbeeld simpele gerechten van aardappelen kan je maken op westerse wijze (stamppotten) middel europese wijze en natuurlijk ook de asiatische wijze met hun groot spectrum van kruiden.
Pak bijvoorbeeld Spinazie in eerste gedachte denken wij Nederlander dan aan a'la creme of een stamppot ervan.
Maar in de bergen van de Kaukassen maken zij er een bijzonder lekkere spinazie creme van voor op het brood en toast- Lekker gezond voor bij de lunch.
Russen maken er spinaziesoep van en in indonesie gaat hij in de Gado Gado.
Eigen gemaakte sate is trouwens ook heerlijk we bedoelen dan niet van een potje pindekaas maar van bio pinda's in dop.
Ook Rabarber, tja oma maakte er moes van en dat was het, maar wij ondekte dat Rabarber zo veelzijdig is, om te watertanden.
En ga zo maar door. Het zou leuk zijn als mensen meer zouden vertellen over hun simpele gerechten die vaak in hun gezin bereid worden en vaak afkomstig zijn van hoe moeder of oma en zelfs hoe overgrootoma het eten klaar maakte.
Super om nog van hun gouden tips en trucs te kunnen genieten.
Alle kennis die mensen bezaten over het zelfstandig voorzien van hun voedsel en natuurlijk ook andere practische dingen is bijna verloren gegaan.
Robert wij zijn ook heel erg bezig met dit. En we zien steeds vaker, dat we nog erger vergiftigd worden als dat we al dachten.
Wij zijn blij te vernemen dat jij en je gezin ook bezig zijn met zo gezond mogelijk te leven, dat geeft het gevoel dat je niet alleen staat in deze, en dat we niet gek zijn zoals veel mensen over mensen als ons denken.
Het komt omdat het vertrouwen in de maatschappij nog veel te groot is, vaak denkt men dat ze het beste met de mens voor hebben, en vergeten dat het een kwestie van geld is namelijk, hoe meer hoe liever.
Groetjes Jos en Elena
Omdat het zo moeilijk is om zonder AH's en Lidl's te leven zijn wij begonnen met vooral oude recepten te zoeken recepten die de oma's nog klaarmaakte.
Het forum was eigenlijk een start om te proberen mensen te ontmoeten die duidelijk bezig zijn met gezond te gaan of al eten.
Bij voorbeeld simpele gerechten van aardappelen kan je maken op westerse wijze (stamppotten) middel europese wijze en natuurlijk ook de asiatische wijze met hun groot spectrum van kruiden.
Pak bijvoorbeeld Spinazie in eerste gedachte denken wij Nederlander dan aan a'la creme of een stamppot ervan.
Maar in de bergen van de Kaukassen maken zij er een bijzonder lekkere spinazie creme van voor op het brood en toast- Lekker gezond voor bij de lunch.
Russen maken er spinaziesoep van en in indonesie gaat hij in de Gado Gado.
Eigen gemaakte sate is trouwens ook heerlijk we bedoelen dan niet van een potje pindekaas maar van bio pinda's in dop.
Ook Rabarber, tja oma maakte er moes van en dat was het, maar wij ondekte dat Rabarber zo veelzijdig is, om te watertanden.
En ga zo maar door. Het zou leuk zijn als mensen meer zouden vertellen over hun simpele gerechten die vaak in hun gezin bereid worden en vaak afkomstig zijn van hoe moeder of oma en zelfs hoe overgrootoma het eten klaar maakte.
Super om nog van hun gouden tips en trucs te kunnen genieten.
Alle kennis die mensen bezaten over het zelfstandig voorzien van hun voedsel en natuurlijk ook andere practische dingen is bijna verloren gegaan.
Robert wij zijn ook heel erg bezig met dit. En we zien steeds vaker, dat we nog erger vergiftigd worden als dat we al dachten.
Wij zijn blij te vernemen dat jij en je gezin ook bezig zijn met zo gezond mogelijk te leven, dat geeft het gevoel dat je niet alleen staat in deze, en dat we niet gek zijn zoals veel mensen over mensen als ons denken.
Het komt omdat het vertrouwen in de maatschappij nog veel te groot is, vaak denkt men dat ze het beste met de mens voor hebben, en vergeten dat het een kwestie van geld is namelijk, hoe meer hoe liever.
Groetjes Jos en Elena
Re Noortje
Noortje dank je wel.
Over de Asperges ja die gaan gelijk de pan in, als we de zwarte plastic eraf doen staat heel ons gezin te kijken naar dit witte goud.
Heel erg verwend zijn we nog niet geweest met onze asperges maar we kunnen beamen dat ze nog lekkerder zijn als dan dat je ze vers bij de boer koopt.
We verzamelen ze tot we er voldoende hebben voor een gerecht (we bewaren ze in koud water) in de koelkast.
Ja slakken kunnen een plaag zijn. op ons forum staan een aantal tips aangaande slakken.
Succes je bladgroentes en veeeeeeeel tuin plezier we horen van je
Groetjes Jos en Elena
Over de Asperges ja die gaan gelijk de pan in, als we de zwarte plastic eraf doen staat heel ons gezin te kijken naar dit witte goud.
Heel erg verwend zijn we nog niet geweest met onze asperges maar we kunnen beamen dat ze nog lekkerder zijn als dan dat je ze vers bij de boer koopt.
We verzamelen ze tot we er voldoende hebben voor een gerecht (we bewaren ze in koud water) in de koelkast.
Ja slakken kunnen een plaag zijn. op ons forum staan een aantal tips aangaande slakken.
Succes je bladgroentes en veeeeeeeel tuin plezier we horen van je
Groetjes Jos en Elena
Tomaten
Beste Robert deze vraag over de tomaten ben ik vergeten te beantwoorden.
Ongeveer 70 planten in de grond in de kas, daarnaast een aantal kleine cherry tomaten op de vensterbank in de kas.
En ongeveer een 40 achter en langs ons huisje onder een afdak- daar komen tomaten die zeer geschikt zijn voor buiten teelt zoals: Siberian, Siberian-egg, Siberian golden pear, Gruschovka, Mirabella, en cherry Tiny tim, oranje v/d Goeienbier enz...
In de zomer maken wij heel vaak antipasta van tomaten met veel kruiden en knoflook.
en we maken er in op de Russische manier (ook heerlijk).
Ketchup maken wij in de winter van reeds ingevroren tomatenpure.
Ook maken we soms een Marocaanse pittigesaus van de tomaten.
Groetjes Jos en Elena
Ongeveer 70 planten in de grond in de kas, daarnaast een aantal kleine cherry tomaten op de vensterbank in de kas.
En ongeveer een 40 achter en langs ons huisje onder een afdak- daar komen tomaten die zeer geschikt zijn voor buiten teelt zoals: Siberian, Siberian-egg, Siberian golden pear, Gruschovka, Mirabella, en cherry Tiny tim, oranje v/d Goeienbier enz...
In de zomer maken wij heel vaak antipasta van tomaten met veel kruiden en knoflook.
en we maken er in op de Russische manier (ook heerlijk).
Ketchup maken wij in de winter van reeds ingevroren tomatenpure.
Ook maken we soms een Marocaanse pittigesaus van de tomaten.
Groetjes Jos en Elena
Hoihoi Jos en Elena,
de lufazaadjes zaten vanochtend in de brievenbus, hartelijk dank daarvoor!
Het is volgens de zaaikalender vandaag vruchtplantenzaaidag, dus uitstekend geschikt om ze gelijk te planten en de grond uit te kijken
Ik denk dat ik ze tussen de capucijners uit ga planten, kunnen ze omhoog het rek op en meefietsen op het stikstofgehalte in de grond door de capucijners
Fijne dag nog
de lufazaadjes zaten vanochtend in de brievenbus, hartelijk dank daarvoor!
Het is volgens de zaaikalender vandaag vruchtplantenzaaidag, dus uitstekend geschikt om ze gelijk te planten en de grond uit te kijken

Ik denk dat ik ze tussen de capucijners uit ga planten, kunnen ze omhoog het rek op en meefietsen op het stikstofgehalte in de grond door de capucijners

Fijne dag nog

Re Noortje
Gelukkig dat ze zijn aangekomen en een goed idee om zer met de capucijners mee te laten groeien.
Veel succes Groeten Jos en Elena
Veel succes Groeten Jos en Elena
De zaadjes net binnengekregen 7 uur terwijl normaal de post in de ochtend wordt gebracht en in een half geopende enveloppe maar de 3 zaden zaten er gelukkig nog in.
Zeker een nieuwschierige postbode.
Groeten robert
Groeten robert
RE Robert
Gelukkig maar dat ze er nog inzaten.
Ze waren toch al zo zeldzaam.
We kregen 10 zaadjes en hebben ze de zelfde dag al verzonden naar jullie.
We kunnen nu samen afspreken dat de gene die de meeste zaadjes oogst dat die ze het komende jaar uit deelt.
Wij zetten hun onder een afdakje waar de capucijners en andere bonen klimmen (idee Noortje
Fantastisch.) Rekken staan er toch al en later hangen we er folie over voor de temperatuur.
Groetjes Jos en Elena
Ze waren toch al zo zeldzaam.
We kregen 10 zaadjes en hebben ze de zelfde dag al verzonden naar jullie.
We kunnen nu samen afspreken dat de gene die de meeste zaadjes oogst dat die ze het komende jaar uit deelt.
Wij zetten hun onder een afdakje waar de capucijners en andere bonen klimmen (idee Noortje

Groetjes Jos en Elena
robert schreef:De zaadjes net binnengekregen 7 uur terwijl normaal de post in de ochtend wordt gebracht en in een half geopende enveloppe maar de 3 zaden zaten er gelukkig nog in.
Groeten robert
Jos en Elena schreef:
Ook gaan we proberen om de spons komkommer te kweken zie foto:
De kleine komkommertjes zijn eetbaar smaken iets zoet, maar de overrijpe vrucht is zeer geschikt als duurzame biologische spons.
Ze laten de vrucht drogen winnen de zaden door ze hard uit te slaan voor het komende jaar, de onbewerkte droge vrucht is hard als een metalen schuurspons en dient daarom eerst uitgekookt te worden. Men maakt aan bijde einden een soort handvaten in de vorm van lussen en op die manier voortrefelijk te gebruiken om vooral je rug lekker te kunnen sponzen. Vroeger in Rusland hongen de sponsen na het douchen op grote langs elkaar voor papa natuurlijk de grootste en zo trapsgewijs steeds kleiner zo groot als het gezin was.

Dit plantje durf ik bijna niet in de tuin te zetten (slakken en kou), dus misschien toch maar in een grote emmer in de tunnelfoliekas, staat-ie toch iets warmer/beschermd.
jippie
Gelukkig Noortje
We zijn blij dat de eerste Lufa boven de grond is.
Als je plaats hebt in de kas dan is dat natuurlijk het beste.
We wachten af met veel nieusgierigheid.
Groetjes Jos en Elena
We zijn blij dat de eerste Lufa boven de grond is.
Als je plaats hebt in de kas dan is dat natuurlijk het beste.
We wachten af met veel nieusgierigheid.
Groetjes Jos en Elena
Van de 3 zaadjes zijn er 2 opgekomen en zijn ook richting kas gegaan.
Nu is mijn vraag, is de lufa een zelfbestuiver of gebeurt dit door insecten?
Kan helaas geen foto,s plaatsen door problemen met photo bucket.
Groeten Robert
Nu is mijn vraag, is de lufa een zelfbestuiver of gebeurt dit door insecten?
Kan helaas geen foto,s plaatsen door problemen met photo bucket.
Groeten Robert
Lufa
Hallo Robert
Lufa is eenhuizig net als de gewone komkommer en die gaan prima in de kas.
Als je een aantal bloemetjes hebt even er tegenaan tikken,
Of voor de zekerheid even met een wattenstaafje zelf bestuiven.
Groetjes Jos en Elena
Lufa is eenhuizig net als de gewone komkommer en die gaan prima in de kas.
Als je een aantal bloemetjes hebt even er tegenaan tikken,
Of voor de zekerheid even met een wattenstaafje zelf bestuiven.
Groetjes Jos en Elena
daar gaan we weer
Het forum kan weer actief worden de oogst is binnen en de regen komt er weer aan
iedereen alvast gegroet en tot horens
Jos en Elena
iedereen alvast gegroet en tot horens
Jos en Elena
Pagina 2 van 2 • 1, 2
Pagina 2 van 2
Permissies van dit forum: