Gezond eten uit je eigen moestuin


Word lid van het forum, het is snel en gemakkelijk

Gezond eten uit je eigen moestuin
Gezond eten uit je eigen moestuin
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Bijen van Jos en Elena

3 plaatsers

Ga naar beneden

Bijen van Jos en Elena Empty Bijen van Jos en Elena

Bericht  Jos en Elena vr jun 10, 2011 12:29 am

We zouden een stukje schrijven over hoe wij aan onze bijen zijn gekomen.

Ik en mijn vrouw Elena zijn al een tijdje bezig om met bijen te beginnen.
Nr1: de beestjes fasineren ons.
Nr2: de heerlijke honing is een mooie en gezonde bijkomstigheid.

Maar voor ons waren in het verleden weinig of geen mogelijkheden om bijen te gaan houden, i.v.m. een te kleine achtertuin.
Onze tuin is ongeveer 18 mtr diep en 6 mtr breed, ook dachten we dat het te gevaarlijk was voor onze kinderen die natuurlijk vaak achter in de tuin spelen.
We hadden er al veel over gelezen maar durfden de start niet te maken, dus besloten we om de heerlijke honing maar te gaan kopen bij de imkervereniging in onze buurt.

Ook vroeg ik al een tijdje aan Elena om een moestuin te beginnen, ik had dit in het verleden al gedaan samen met een oudere collega van mij.
Echter toen deze er mee stopte viel ook voor mij het gordijn, ik was toen in de 20 en zag het niet zitten om in mijn eentje verder te gaan.
Maar nu ik getrouwd ben en de kindertjes geen baby's meer zijn zag ik het weer helemaal zitten, Na het aandringen van mijn kant ging Elena over stag, en onze moestuin is een fijt.

Op een dag waren we bij mijn zus en die zei, zo een moestuin lijkt me wel wat voor ons vooral voor Jan (mijn schoonbroer dus) hij is herstellende van een hersen-infarct en wil weer iets gaan doen.
We hebben dus een moestuintje voor hem geregeld, maar het geval was dat er op dat perseel een paar bijen kasten stonden en in een ervan was een bijenvolk actief.
Na contact gehad te hebben met die imker (die ivm ziekte al ruim een jaar niet meer geweest was) gaf hij ons de bijen inclusief de kasten.

Maar wat nu!!! want die bijen moesten daar weg, We dachten die zetten we even in onze eigen moestuin maar zo gemakkelijk gaat dat niet.
We hadden gelukkig eerst contact opgenomen met de Imkersvereniging en die vertelde ons dat we ze eerst ongeveer 3 KM van hun stand plaats moest laten wennen en dan twee weken later in onze moestuin.
Zo gaan ze niet terug naar hun oude plek waar ze op georienteerd waren.
Dus de eerste les was binnen.
De man van de imkers vereniging zei dat hij mischien wel iemand wist om ons te helpen met de start van onze nieuwe hobby.
We hebben ons gelijk opgegeven als lid we vonden het zo vreemd om hulp te krijgen en geen lid te worden van de vereniging, ook hier was een leuke bijkomstigheid, we kunnen er een apperaat lenen om honing te slingeren, en een wassmelter gebruiken om de was uit de oude ramen te halen.

Van de man die ons komt begeleiden kan ik een nieuwe kast lenen om na te bouwen (is niet zo moeilijk) ook heb ik bouw tekeningen voor een kast.
In de winter ga ik drie nieuwe bijen kasten bouwen, om het komende voorjaar met drie volken te starten.
Ook heb ik me opgegeven om een imkerscursus te volgen (schijnt pittig te zijn) via de Nederlands imkersbond zo krijg je de orginele imkers status.

Ook hebben we onze imkers benodigheden aangeschaft, prijzen vallen reuze mee.
Al mee al zijn we goed gestart en hebben er reuze schik in (fantastische hobby die mooi gecombineerd kan worden met de moestuin)
En de tijd die je er aan moet besteden is te verwaarlozen (je moet toch naar de tuin) en als je op vakantie bent, de bijen werken zelf door Very Happy

Vraag er maar op los!!!

Groetjes Jos en Elena

Jos en Elena
Jos en Elena
Admin

Aantal berichten : 467
Registratiedatum : 03-01-11
Leeftijd : 61
Woonplaats : Helmond

https://moestuin.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Bijen van Jos en Elena Empty Re: Bijen van Jos en Elena

Bericht  robert zo jun 12, 2011 10:04 pm

Hallo Jos en Elena,

Ik blijf jullie ervaringen met de bijen volgen, en ik fietste vandaag langs de imker bij ins op het dorp maar hij was in gesprek dus dat wordt maar een volgende keer om een praatje te maken.

Groeten Robert
robert
robert

Aantal berichten : 212
Registratiedatum : 06-02-11
Leeftijd : 57
Woonplaats : Gouderak

http://www.fuchsloch.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

Bijen van Jos en Elena Empty Honing!!!

Bericht  Jos en Elena do jun 16, 2011 9:44 pm

We hebben afgelopen week onze eerste honing geslingerd.
We hadden twee volle broedkamerramen dat resulteerde in ruim vijf kilo honing.
Een paar dagen waren wij onder de indruk hoe lekker en hoe simpel hoe gezond en hoe goedkoop die delicatesse kan zijn.

Ook hebben we een imkersjas en handschoenen voor Elena besteld.
En we zijn al bezig met het voorbereiden van de bouw van drie nieuwe beienkasten.
Ook Elena's vader in Rusland heeft het bijen virus te pakken en begint komend jaar met een volk.
Voor hem is het kei duur daar i.v.m. het aanbod aldaar, daarom hebben we hem al toegezegt alles wat nodig is te sturen zelfs de bouwtekening voor de kast.

Ik ga binnenkort een filmpje maken voor mijn schoonvader over onze bijen over wat het inhoud ik zal het ook op het forum zetten.

Ook lijkt het ons leuk om een forum onderdeel te maken over bloemen die aantrekkelijk zijn voor beestjes i.v.m. bestuiving en beschermiing. bijvoorbeeld we hebben vlak bij onze augurken mosterd staan en beien schijnen te houden van die bloemetjes en het mooie is dat onze augurken vol met beien ziten 100% bestuiving dus.

Groetjes Jos en Elena


Laatst aangepast door Jos en Elena op za jul 16, 2011 10:55 pm; in totaal 1 keer bewerkt
Jos en Elena
Jos en Elena
Admin

Aantal berichten : 467
Registratiedatum : 03-01-11
Leeftijd : 61
Woonplaats : Helmond

https://moestuin.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Bijen van Jos en Elena Empty Re: Bijen van Jos en Elena

Bericht  aldo vr jun 17, 2011 12:52 pm

Super!
Natuurlijk ben ik ook benieuwd naar dat filmpje.(+een vertaling natuurlijk want mijn kennis van het russisch gaat niet zo ver Laughing)

bij mij is de Salie die bloeit een echte bijentrekker.
Binnenkort zal ook de Agastache (dropplant) gaan bloeien, daar zijn ze ook gek op.
Heide is een klassieker als het gaat om honing van hoge kwaliteit
De Digitalis (vingerhoedskruid) krijgt bij ons ook vaak bezoek van bijen.

Na even surfen kwam ik deze site tegen:

tuinadvies.be

met mooie foto's van bijen bij hun geliefde planten.
aldo
aldo

Aantal berichten : 560
Registratiedatum : 08-01-11
Leeftijd : 47
Woonplaats : drenthe

https://www.facebook.com/aldo.drenthe

Terug naar boven Ga naar beneden

Bijen van Jos en Elena Empty Vervolg

Bericht  Jos en Elena za jul 16, 2011 10:35 pm

Twee weken geleden kwamen we op ons moetuin complex en werden aangesproken door een paar mensen met de melding, volgens ons zijn jullie bijen weggevlogen Very Happy
We zagen een grote wolk bijen uit de richting van jullie tuin komen. We werden er bang van zeiden ze, want ze vlogen rakelings over ons heen.
Ik mijn imkerspak aan gedaan en wezen kijken in de kas, en ja hoor inderdaad ze waren gaan zwermen, de kast was half leeg!!! is een normaal iets maar ik had ze graag gevangen voor een extra volk erbij.
Na grondige inspectie werd ons duidelijk dat er echt iets mis was, We konden de Koningin niet meer vinden en ook zag ik geen nieuwe eitjes in het broednest.
Kast dicht gedaan en gebeld met de imker die mij bijstaat als ik hulp nodig heb.
Ook na de inspectie van hem kwamen we tot de conclusie dat er geen koningin meer was "tenminste wij konden haar niet meer vinden.
De imker adviseerde me een paar weken te wachten en dan opnieuw te kijken.
Dus gisteren was het zover, ik had de kast geopend en tot mijn verbazing was het weer kei druk, ook vond ik nieuwe eitjes en dat bewijst dat er een koningin moet zijn, en ja we hebben die tante gevonden.
En gelijk gemerkt met een gekleurt stipje op haar rug.

Gelukkig goed afgelopen, anders hadden we noodgrepen uit moeten voeren en was het honing verzamelen voor dit jaar afgelopen.

Groetjes Jos en Elena
Jos en Elena
Jos en Elena
Admin

Aantal berichten : 467
Registratiedatum : 03-01-11
Leeftijd : 61
Woonplaats : Helmond

https://moestuin.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Bijen van Jos en Elena Empty Re: Bijen van Jos en Elena

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum