Gezond eten uit je eigen moestuin

Word lid van het forum, het is snel en gemakkelijk

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Lenteui / Bosui

5 plaatsers

Ga naar beneden

Lenteui / Bosui Empty Lenteui / Bosui

Bericht  eifel do feb 24, 2011 1:22 am

.

Laatst aangepast door eifel op vr maa 18, 2011 3:44 pm; in totaal 1 keer bewerkt

eifel

Aantal berichten : 23
Registratiedatum : 29-01-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Lenteui / Bosui Empty Re: Lenteui / Bosui

Bericht  Jos en Elena vr feb 25, 2011 10:53 am

Bosui
Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie

De bosui, lenteui, slaui is een jonge nog onvolgroeide geboste ui met blad. Er zijn bolvormende (gewone ui) en niet-bolvormende rassen.
Voor de teelt kunnen zaaiuien worden gebruikt, die het jaar ervoor dik gezaaid worden. De kleine uitjes worden vervolgens in het voorjaar geplant en als het loof voldoende ontwikkeld is, worden ze geoogst.

En ja hoor Eifel de jonge blaadjes van elke ui of knoflook zijn fantastisch te gebruiken om rauw te eten bijvoorbeeld in salades en bij het brood.

Gr Jos en Elena

Jos en Elena
Jos en Elena
Admin

Aantal berichten : 467
Registratiedatum : 03-01-11
Leeftijd : 61

https://moestuin.actieforum.com

Bericht  Eva vr feb 25, 2011 11:16 am

daslook is ook erg lekker Wink

Eva

Aantal berichten : 400
Registratiedatum : 08-01-11
Leeftijd : 54

Lenteui / Bosui Empty Bosuien gezaaid

Bericht  Jos en Elena vr feb 25, 2011 11:18 am

Vorig jaar in december hebben wij geprobeerd om al uien te zaaien met de bedoeling om ze mischien al heel vroeg te kunnen oogsten als lenteuien.
En ja hoor ze zijn opgekomen (foto volgt) in eerste instantie wachten we nu op de jonge lenteuien (uitdunnen) en in tweede instantie laten we ze doorgroeien om dus te gebruiken als gewone uien in salades en wok.

Onze gewone uien zetten we als plantuien die we gekocht hebben.

Gr Jos en Elena
Jos en Elena
Jos en Elena
Admin

Lenteui / Bosui Empty daslook

Bericht  Jos en Elena vr feb 25, 2011 11:19 am

hierbij sluiten wij ons aan

Jos en Elena
Eva schreef:daslook is ook erg lekker Wink
Jos en Elena
Jos en Elena
Admin

Bericht  aldo vr feb 25, 2011 12:37 pm

Bieslook is eigenlijk een kleine ui...dus waar je bieslook gebruikt kan je ook ui-loof gebruiken.

Jos en Elena schreef:
Onze gewone uien zetten we als plantuien die we gekocht hebben.

Gr Jos en Elena

Wij gebruiken ook voor de "lente-ui" de plant-uien....we oogsten groen totdat het loof lelijk word...wat dan over is rooien en drogen.
aldo
aldo

Aantal berichten : 560
Leeftijd : 46

https://www.facebook.com/aldo.drenthe

Bericht  robert za feb 26, 2011 12:20 am

Je kan inderdaad het loof van alle ui soorten eten (ook knoflook) maar de lente of bosui zijn rassen die om hun blad (stengel) worden gekweekt en maar weinig bolvorming hebben.
Zelf heb ik goede ervaringen met het ras Ishikura die ik al vanaf februarie in de kas zaai en later in de volle grond. Tot en met de zomer gebruik ik ze als lenteuitjes en in de herfst als de lenteuitjes langer staan en minder mals worden kan je ze gebruiken om te stoven. Afgelopen week heb ik Rossa Lunga di Ferenze voorgezaaid een nieuw soort voor mij met een rode stengelaanzet die bij doorgroei langwerpige rode uitjes vormt maar voor die tijd een lekker lenteuitje schijnt te zijn. Voor de liefhebbers van bieslook en deze nog niet kan snijden op de tuin, in het wild kan je al kraailook oogsten (een soort wilde bieslook) Kijk hiervoor in bermen of langs dijken.
robert
robert

Aantal berichten : 212
Registratiedatum : 06-02-11
Leeftijd : 56

http://www.fuchsloch.nl

Bericht  Eva za feb 26, 2011 2:30 am

kraailook is hier en daar behoorlijk zeldzaam Robert...zo kom je het hier in het wild echt niet tegen...
maarrrrr, ik ken mijn plekjes Very Happy ik weet waar ik ze kan vinden en zal dit jaar eens wat zaden oogsten of een polletje uitspitten. die kan ik dan fijn op mijn tuin laten groeien!

heb jij wel eens daslook in je gerechten geprobeerd?

Eva

Bericht  robert za feb 26, 2011 12:50 pm

Hier in de Krimpernerwaard kom je kraailook op heel veel plekken tegen en is hier zeker niet zeldzaam maar hoe dat elders in het land is weet ik niet.
Zo lang ik nog geen bieslook van de tuin heb snij ik wel eens wat kraailook maar dat zijn geen emmers vol.
Daslook gebruik ik inderdaad wel eens in gerechten (daslookmayonaise, in een ommelet, in de zelfgemaakte verse of droge worst)
Ik weet daslook op 2 plekken in de krimpernerwaard in het wild te staan maar gebruik alleen de bladeren van de plant uit mijn tuin die nu al zo,n 10 cm boven de grond staat.
robert
robert

Bericht  Eva za feb 26, 2011 3:15 pm

die daslook mayonaise klinkt goed...receptje?

ook daslook komt hier niet wild voor maar ik heb het al jaren in mijn tuin. gekregen via een vorige werkgever(heemtuin) daardoor heb ik vaak ook beschikking over veel verschillende wilde planten Wink
bij mij staat de daslook ook al boven! niet zo ver als bij jou maar we lopen hier in friesland vaak wat achter Wink Wink

Eva

Bericht  robert za feb 26, 2011 5:03 pm

Het recept van daslookmayonaise zal ik bij de recepten zetten.
Dat het groeiseizoen in Friesland 1 a 2 weken verschild met de Krimpernerwaard merkte ik afgelopen jaar tijdens een bestuurs uitje van de natuur en vogelwerkgroep krimpernerwaard (waarvan ik als plantencoördinator in het bestuur zit) naar het Lauwersmeergebied, bij ons stonden de pinksterbloemen (ook eetbaar) in volle bloei terwijl in het lauwersmeergebied de knoppen van de pinksterbloem nauwelijks zichtbaar waren.

Laatst aangepast door robert op zo feb 27, 2011 12:17 pm; in totaal 1 keer bewerkt
robert
robert

Bericht  Eva zo feb 27, 2011 1:02 am

dat zo'n klein stukje zo'n verschil kan maken hé?

perfect vogelgebied daar bij het lauwersmeer gebied!
en heel veel bijzondere en zeldzame planten daar...

Eva

Bericht  robert zo feb 27, 2011 12:16 pm

Het merendeel van het bestuur zijn vogelaars dus we waren daar (half april) voor de vogels en hebben in dat weekend 85 soorten gezien waaronder de zeearend, rossgans, steltkluut,roodhalsgans,blauwborst en nog veel meer.
robert
robert

Bericht  Eva zo feb 27, 2011 1:40 pm

85 soorten!? dat is niet niks...maar het gebied staat er om bekend. het is een van de beste vogelaarsplekken in Nederland.
alle soorten komen ook (bepaalde soorten in mindere mate) in 'mijn' gebied rond Earnewald voor.
dat is het gebied waar ik voor 't Fryske gea gids was. ook voor de afdeling jeugd van het leeuwarder IVN gidste ik daar graag.
uiteindelijk ben ik met 't fryske gea gestopt...ik vond mijn kennis over vogels gewoon niet goed genoeg.
ik ben nou eenmaal meer een planten en paddestoelen mens...die lopen of vliegen niet weg Wink Wink
waar spot jij doorgaans?

Eva

Bericht  robert zo feb 27, 2011 2:23 pm

Da,s ook toevallig, afgelopen herfstvakantie zijn wij in Earnewald op vakantie geweest op het waterpark it wiid waar ook het bezoekerscentrum van 't Fryske gea is gelegen die helaas wegens verbouwing gesloten was. Met een electroboot hebben we dan ook het hele gebied verkend maar door het slechte weer deze week hebben we maar weinig gevaren maar het moet gezegd worden een heel mooi gebied dat ik in een ander seizoen nog wel eens ga bezoeken voor de planten, vlinders en libellen . Ik weet wel veel over vogels maar ben geen echte vogelaar.
Ik spot doorgaans in de Krimpernerwaard maar ga niet speciaal voor vogels op pad. Ik heb het voorrecht voor mijn werk dagelijks in de polder te zijn en zodoende vogels vlinders libellen planten en alle andere dingen die in de natuur te bewonderen zijn te zien. Op mijn vrije dagen als ik niet op de tuin bezig ben zoek ik leuke tereintjes (blauwgraslanden,
buitendijkse gebiedjes) af naar planten, vlinders en libellen. Een heel mooi gebied voor plantenliefhebbers is het duingebied van Oost Voorne en de daarbij behoorende tennelaplas (van het zuid hollands laandschap www.zhl.nl)waar meer dan de helft van de in nederland voorkomende planten voorkomt en 2/3 van de in nederland broedende vogels. Kijk andesr ook eens op www.nvwk.nl waarvan ik tot voor kort plantencoördinator was om te zien in welk gebied ik woon en werk.

Laatst aangepast door robert op do maa 03, 2011 8:09 pm; in totaal 1 keer bewerkt
robert
robert

Bericht  Eva zo feb 27, 2011 5:18 pm

tja, dat zou ook echt het soort werk voor mij zijn!
muskusrat schijnt ook prima te eten zijn... Very Happy
heb jij het wel eens gegeten?

leuk dat jij ook zo met de natuur bezig bent!
ik heb voor het IVN in het bestuur gezeten..
eigenlijk in te veel besturen gezeten Wink het is niet mijn ding.
alles duurt zo lang! ik ben meer iemand van spijkers met koppen...
en dan ook nog al die regionale bestuursvergaderingen en als klap op de vuurpijl de landelijke..
nee, dat doe ik niet weer.
waar ik wel heel veel plezier in heb gehad is mijn werk voor de NMV (nederlandse mycologische vereniging)
en de jeugdafdeling van het IVN.
overal mee gestopt toen ik een fikse hernia kreeg...dan houdt alles gewoon op!
maar de liefde voor de natuur gaat nooit voorbij Very Happy

je moet echt een keer met windstil weer naar Earnewald terug komen!
we hebben er de meest zeldzame libellen!
ik wil je wel rondleiden...

Eva

Bericht  robert zo feb 27, 2011 9:12 pm

In een bestuur zitten bleek voor mij ook niet mijn ding en ben daar 2 weken geleden mee gestopt. Ik stopte er heel veel tijd in soms wel 30 uur in de maand (bestuurvergaderingen, excursies, stukjes in het blad schrijven, contacten met het waterschap enz enz) en kreeg er weinig voldoening uit. Een werkgroep met 700 leden vergt veel tijd en daarmee komt het zelf op pad gaan in het gedrang Ik hou me nog wel met de jeugdwerkgroep bezig en is vaak leuker mee te werken als met de volwassenen. Samen met mijn zoon robin (11 jaar )uren struinen door de natuur geeft mij toch meer voldoening en hij begint al een echte vlinder en libellenkenner te worden die vaak al de discussie met volwassenen aan gaat over welk soort het is Laughing Ik kom zeker samen met robin nog eens naar Earnewald voor een libellenrondleiding.

Laatst aangepast door robert op do maa 03, 2011 8:10 pm; in totaal 1 keer bewerkt
robert
robert

Bericht  Eva ma feb 28, 2011 12:17 am

oh kriebels! ik bedoelde dat ik de rondleiding wel wou doen, niet dat ik een libellekenner ben!
die beestjes vliegen! Wink haha
het zou erg leuk zijn als jullie eens komen! dan neem ik mijn dochter (13) ook even mee!
zij weet vrij veel over waterbeestjes.
maar eh...als jullie komen verwacht ik wel dat je een beverrat voor me meeneemt! Wink

Eva

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Terug naar boven

Permissies van dit forum: