Gezond eten uit je eigen moestuin

Word lid van het forum, het is snel en gemakkelijk

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Het kweekseizoen van Robert

4 plaatsers

Pagina 2 van 3 Vorige  1, 2, 3  Volgende

Ga naar beneden

Het kweekseizoen van Robert - Pagina 2 Empty Re: Het kweekseizoen van Robert

Bericht  robert do apr 07, 2011 11:52 pm

Ik gebruik een bollenpoter die ik volledig in de grond druk en bij het dichten van het pootgat met de hark maak ik gelijk een klein ruggetje.
Mijn ervaring met het voortrekken van peulvruchten is dat je bij het uitpoten al gauw de wortels beschadigd waardoor het een tijd duurt voor de groei er weer in zit, maar mischien hebben andere tuinders andere ervaringen. Als je ze ter plekke zaait is het wel belangrijk de zaden te beschermen tegen vogels (duiven, kauwen)
Volgens mij moet je chinese kool altijd na de langste dag zaaien (juli, augustus) zodat ze minder snel in de bloei schieten.
Volgens mij worden raapstelen in de volksmond keeltjes genoemd maar mischien worden andere jonge bladgroenten ook keeltjes genoemd?

Groeten Robert
robert
robert

Aantal berichten : 212
Registratiedatum : 06-02-11
Leeftijd : 56

http://www.fuchsloch.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

Het kweekseizoen van Robert - Pagina 2 Empty Keeltjes

Bericht  Jos en Elena do apr 07, 2011 11:56 pm

In een tuinblad schijnt geschreven geweest te zijn dat jonge chinesekool eender is als keelen?
In iedergeval het was HEERLIJK.

En ik denk dat je met een aardappel poter ook ongeveer op 20 cm zit?

Gr Jos en Elena
Jos en Elena
Jos en Elena
Admin

Aantal berichten : 467
Registratiedatum : 03-01-11
Leeftijd : 61

https://moestuin.actieforum.com

Bericht  robert vr apr 08, 2011 12:05 am

Ik gebruik nooit andijvie voor de stampot maar in het voorjaar altijd raapsteetjes (mijn favoriete voorjaarsgroente) en in het najaar groenlof.
Beide vindt ik fijner van smaak dan andijvie.
robert
robert

Bericht  robert ma apr 11, 2011 10:44 pm

Omdat de jicht in mijn voet weer begon op te spelen heb ik het afgelopen weekeind alleen het hoognodige op de tuin gedaan.
begin februari had ik al een deel van de herfstprei (bulgaarse reuzen) binnen gezaaid (zijn nu al planten van zo,n 15 cm) afgelopen zaterdag de rest buiten gezaaid en ook de winterprei (thialf) gezaaid en ook nog de winterwortelen gezaaid.
Omdat het al aardig droog begint te worden ook al veel water gegeven aan de zaailingen maar ook de kas gebruikt al veel water.
Tot nu toe geef ik nog water met de gieter in de kas maar het wordt hoog tijd het 1000 litervat te vullen zodat ik alleen de kraan hoeft open te zetten en met de slang kan watergeven.
Ook nog wat sla, raapstelen en de laatste spinazie uit de tunnelkas waar ik vanavond een lekkere ovenschotel mee gemaakt heb.
Op het nieuwe stukje tuin heb ik vanavond al het brandbare vuil (hout) verzameld en opgestookt in de ton nu het nog droog was en nog een stukje gespit.
Omdat op dit stuk tuin vanaf de vorige zomer niets meer is gebeurd heb ik daar nog het nodige werk aan.
Ook nog en maaltje rabarber getrokken waar ik zo een lekker schaaltje van gaat eten.
robert
robert

Bericht  Eva ma apr 11, 2011 11:34 pm

jammie! (ik lust geen rabarber:D) eet smakelijk...

Eva

Aantal berichten : 400
Registratiedatum : 08-01-11
Leeftijd : 54

Bericht  robert za apr 16, 2011 7:12 pm

Vandaag samen met judy een volle ochtend op de tuin gewerkt.
Eerst samen met judy de hele tuin geschoffeld, ik met het Boskoper (dit is een smalle schoffel die je zowel voor als achterwaards kan gebruiken en heb ik van mijn opa geërfd) en judy er achteraan met een schreppeltje.
Omdat ik nogal wat voorgezaaid plantgoed had staan (sla, gele en chiogga bietjes,2 soorten witte uien en rode langwerpige uien zomerprei) deze maar uitgepoot.
Ook nog meiraapjes, pastinaak, schorseneer,stengelui, zomerwortelen, wortelpeterselie en snijbiet gezaaid.
Voor het zaaigoed begint het al behoorlijk droog te worden dus is het gesleep met de gieters weer begonnen.
Vandaag de eerste rucola gesneden (lekker op een broodje gezond)
Omdat ik behoorlijk wat platglas heb wil ik dit jaar eens een keer watermeloen proberen dus snel bij de plaatselijke zaadhandel een zakje zaad gehaald en voor judy nog een zakje gemengde snijbloemen.
robert
robert

Bericht  robert wo apr 27, 2011 11:10 pm

Tweede paasdag eerst met het gezin naar een ekologische groenten, fruit en kruidentuin geweest die een open dag hield.
Na een leuk gesprek met de eigenaren onder het genot van een pot kruidenthee nog wat kruidenplanten gekocht o.a grote engelwortel, roomse kervel, Mierikswortel, Sint janskruid en melde.
Vervolgens doorgereden naar de moestuin en de van thuis megenomen voorgezaaide mais, pompoenen, okra en courgette in de tunnelkas gezet.
Omdat het in de kas te warm was om te werken heb ik eerst de gehele tuin geschoffeld en daar na de voorgezaaide slasoorten, bieten. pak soi, koolrabi en boomspinazie uitgepoot.
In het kruiden gedeelte de gekochte kruidenplanten en de zelf voorgezaaide bonenkruid, platte peterselie, bladselderij en oregano geplant.
En als afsluiting heel veel water gegeven bij de jonge zaailingen en aardbeien.
Ook nog de nodige sla en japanse raapstelen geoogst om ruimte te maken voor de tomaten en pepers en de eerste worteltjes geoogst.

Laatst aangepast door robert op do apr 28, 2011 4:58 pm; in totaal 1 keer bewerkt
robert
robert

Bericht  robert wo apr 27, 2011 11:19 pm

Vanmiddag een paar uurtjes verlof genomen en aansluitmateriaal voor de beregeningspomp gekocht zodat ik niet meer zoveel met de gieters moet slepen.
Ook heb ik de pepers van de tweede zaaironde (die met de eerste ronde niet wilde kiemen) verpot en de ananaskers/kaapse kruisbes.
In een stekplaat met kleine potjes (160 potjes per plaat) 7 soorten sla, bloemendaalse gele slobberkool, paksoi, koolrabi, basilicum, waterpeper, 3 soorten bietjes gezaaid.
robert
robert

Bericht  robert zo mei 15, 2011 9:29 pm

Het is nu de tijd dat de meeste grote dingen wel gedaan zijn op de tuin dus wordt het nu tijd om alles bij te houden, wieden, water geven(is nu wel een stuk makkelijker met de beregeningspomp en het gevulde 1000 liter vat voor de kas) oogsten, de leeggekomen stukjes tuin weer vullen met nieuwe zaailingen en natuurlijk genieten van de tuin.
Gisteren ochtend de hele tuin onkruidvrij gemaakt en in de kas nog komkomer, snackkomkomer, oog en annanasmeloen gepoot.
De tomaten die op de green zebra na allemaal bloemen hebben allemaal gediefd en de pepers van de tweede zaaironde op hun defenitieve plek gezet.
In de kas ben ik nog steeds de begin feb gezaaide wortels (Amini) aan het oogsten en ook nog 2 mooie grote knolvenkels geoogst.
Door de droogte komen er al bloemen in de knoflook dus snel deze er uit gebroken want de energie miet naar de bol en niet naar de bloem.
Door het zonnige weer al de eerste bosaardbeitjes geplukt.
Tijdens deze drooge periode geef ik de aardbeien ook veel water en sinds gisteren heb ook ook de aardappels flink water gegeven en natuurlijk ook de rest van de tuin.
robert
robert

Bericht  robert di mei 24, 2011 10:07 pm

Door de druke werkzaamheden kon ik vrijdag en zaterdag niet naar de tuin en toen ik zondag op de tuin was kwam ik er tot mijn grote schrik achter dat ik de vanwege de eerste koude dagen van vorige week gesloten raam van de kas vergeten was open te zetten.
Door het zonnige weer van vrijdag en zaterdag is de temp zeker boven de 40 graden opgelopen en zijn er nogal wat planten en zaailingen verbrand.
Omdat mijn tuin 10 km van mijn huis is gelegen ga ik niet elke dag naar de tuin met het voorgaaande als gevolg..
Door snel water te geven zijn gelukkig heel wat planten weer bijgetrokken.
robert
robert

Het kweekseizoen van Robert - Pagina 2 Empty Jammer

Bericht  Jos en Elena wo mei 25, 2011 1:10 am

Robert wat jammer, we hopen dat alles toch weer goed komt.
Maar mischien een goed idee om net als wij automatische raamopeners te monteren, die gaan open als het te warm wordt, wij hebben er twee van gemonteerd.
We hebben ze gekocht bij de boerenbond/welkoop, de prijs valt reuze mee.

Groetjes en tot horens Jos en Elena
Jos en Elena
Jos en Elena
Admin

Bericht  robert wo mei 25, 2011 5:17 pm

Mijn kas is een tunnelkas ds ik heb alleen op de kopse kanten een een schuifraam en een deur met een klapraam die ik op verschillende standen kan open zetten.
De schade lijkt mee te vallen, de tomaten hebben geen schade en de paprika,s ook niet de laatst aangeplante pepers wel en een paar bakken met zaailingen maar daar is al heel wat van bijgetrokken.
Hebben jullie ook al aardbeien van de lambada gegeten, ik vind ze verre weg de lekkerste die ik tot nu toe gegeten heb.

Groeten Robert
robert
robert

Het kweekseizoen van Robert - Pagina 2 Empty RE

Bericht  Jos en Elena do mei 26, 2011 12:23 am

Fijn te horen dat alles tgoch op zijn pootjes terecht is gekomen.
Ook wij hebben gemerkt dat peper en paprika heel goed tegen een stootje kunnen.
Ook onze bonen die al opgewkomen waren verbrand door de felle zon maar nu staan ze er weer kei goed bij.
Ook de aubergines die we van thuis (binnen) meegebracht hadden waren door de zon verbrand maar ook die zijn er goed bovenop gekomen.
En ja hoor ook mijn vrouw is vandaag door de zon aangebrand ook haar kan ik vandaag niet aanraken Mad
En ja ook hebben we Lambada's gegeten HEEEEEEEEEEEEEEEEL lekker maar we moeten snel zijn om onze kinderen voor te zijn.
We hoorden dat Lambada's speciaal voor de kas teelt is??? bij ons doen ze het buiten prima.
Heel gezond uitziende planten!!!
Ken jij toevallig een lekkere aardbei die doordraagd, wij hebben Ostara maar het lijkt ons maar een gewone aardbei? niks aparts.
En baai de wee, Jou bosaardbeien doen het heel goed, komen er dit jaar nog vruchten aan?
Onze eerste tomaten zijn rood aan het worden we kunnen bijna niet wachten om ze te proeven. Later meer hierover op ons kweek seizoen.
Groetjes Jos en Elena

robert schreef:Mijn kas is een tunnelkas ds ik heb alleen op de kopse kanten een een schuifraam en een deur met een klapraam die ik op verschillende standen kan open zetten.
De schade lijkt mee te vallen, de tomaten hebben geen schade en de paprika,s ook niet de laatst aangeplante pepers wel en een paar bakken met zaailingen maar daar is al heel wat van bijgetrokken.
Hebben jullie ook al aardbeien van de lambada gegeten, ik vind ze verre weg de lekkerste die ik tot nu toe gegeten heb.

Groeten Robert
Jos en Elena
Jos en Elena
Admin

Bericht  robert vr mei 27, 2011 4:22 pm

Ik heb ook de ostara als doordragende soort maar ik ga toch over op enkeldragende soorten met verschillende oogsttijden.
De tweede keer in het seizoen dat de ostara vruchten draagt valt bij mij altijd tegen omdat ze dan vrij laat draagt en het dan vaak al te nat en te koud is.
Kijk anders een op www.kwekerijdewesterbouwing.nl voor andere doordragende soorten maar ook andere leuke hobby rassen als bv de anblanca (witte aardbei met roode zaadjes)
De lambada doet het bij mij buiten ook goed maar omdat het een kwetsbare en niet zo lang goed te houden soort is zal deze onder de beroepskwekers wel in de kas gekweekt worden.
robert
robert

Bericht  robert do jun 09, 2011 6:12 pm

Vandaag de eerste nieuwe aardappels geoogst (eersteling) gepoot op 7 april en ik stond verbaasd over de grote van de aardappels.
Zowel gisteren als vandaag de tomaten gedieft en de bladeren tot de eerste tros weggeknipt en de planten opgebonden.
Van de snackkomkomer heb ik al 10 komkomertjes geplukt.
De basilicum groeit snel in de tunnelkas en oogst ik dan ook in grote hoeveelheden en verwerk ik tot pesto die ik in kleine kunstof bakjes invriest voor de periode dat er geen basilicum van de tuin meer komt.
In de polder vandaag nog witte waterkers en vlierbloesem geplukt.
De waterkers gebruik ik in de aardappelsalade van de nieuwe aardappels (recept staat op mijn website fuchsloch.nl)
De vlierbloesem gebruik ik om een lekkere verfrissende limonadesiroop te maken.
robert
robert

Het kweekseizoen van Robert - Pagina 2 Empty Robert bedankt

Bericht  Jos en Elena do jun 09, 2011 11:27 pm

Robert de zaadjes zijn binnen gekomen.
In principe kunnen we ze dus nu zaaien?
Zou je ons wat meer kunnen uitleggen over het hoe en wat ermee te doen? bijvoorbeeld is het winterhard? of na het oogsten opnieuw zaaien? enz...

Nogmaals vriendelijk bedankt, Groetjes Jos en Elena

Ps. Nog gedacht over het houden van bijen?
Jos en Elena
Jos en Elena
Admin

Bericht  robert do jun 09, 2011 11:51 pm

De planten zijn winterhard en kunnen nu nog gezaaid worden.
Als na de winter de planten opnieuw gaan uitlopen zijn de jonge uitlopers erg lekker en je kan ze verwerken als boerenkool dus stampot, of in een maaltijdsoep.
Op de site van vreeken stat ook een beschrijving van deze plant, hij beschrijft deze plant als eeuwig moes maar ik heb mijn bedenkingen daarbij omdat bij alle beschrijvingen op internet staat dat eeuwig moes niet via zaad maar door stekken vermeerderd kan worden.
Ik heb zelf het idee dat het een engelse variitijd van boerenkool is.
Probeer het maar uit.
En de bijen, volgend jaar komt er een volk.

Groeten Robert
robert
robert

Bericht  robert do jun 16, 2011 5:21 pm

Die paar buien doen de tuin toch goed, daar kan je niet tegen op gieten.
De peulen zijn over hun top heen, nog een paar maaltjes en dan gaan ze er uit om weer ruimte te maken voor de bladgroente als b.v sla.
Vlinderbloemigen waar de peulen toe behoren zorgen voor extra stikstof in de grond waar bladgroenten weer van houden.
Ook heb ik de eerste knofloken geoogst, waarbij me opviel dat het grote bollen zijn met grote tenen en behoorlijk pittig.
Naast de eerstelingen heb ik ook een maaltje charlotte geoogst waarbij ik benieuwd was naar de smaak en dit soort komt volgend jar zeker weer in de moestuin.
De charlotte is een vastkokend en zeer smakelijk aardappeltje.
De lambada,s (aardbei) heft een niet zo,n grote oogst gegeven maar wat waren ze lekker, en nu maar doorplukken van de bosaardbeitjes.
Hiervan heb je veel nodig voor een maaltje maar daar in tegen geven ze vrucht van het voorjaar tot de eerste vorst en lekker om ijs mee te maken of aardbeien likeur.
Komende week zllen de eerste doperwten (calibra) geoogst kunnen worden en daar kijken we altijd naar uit want niks zo lekker als verse doperwten.
In de kas staan de millefleur tomaten vol met bloemen (heb er nog nooit zoveel gezien bij tomaten) zeker rond de 400 bloemen bij de eerste tros.
De okra staat ook vol bloemen en de paprika,s en pepers doen het goed, nog niet zoveel vruchten maar wel veel bloemen (laat gezaaid)

Groeten Robert
robert
robert

Het kweekseizoen van Robert - Pagina 2 Empty Mooi

Bericht  Jos en Elena do jun 16, 2011 9:28 pm

Mooi om te lezen dat het goed gaat.

We hebben op Aldo zijn advies eerstelingen gepoot en al gegeten, ik zelf heb voor het eerst in mijn leven echt vroege aardappelen gegeten en heb nog nooit zo iets geproeft, fantastisch!!!
Het eeuwigmoes van jou is al opgekomen en we zijn dan ook benieuwd ernaar.
Ook de bosaardbeietjes van jou staan vol met bloemen, hoelang duurt het van bloem tot eten?

Robert leuk dat je telkens de tijd vrij maakt om iets te schrijven over jou tuin en we lezen het graag, Ik hoop dat iedereen op ons forum veel foto's maakt dan kunnen we later kijken naar elkaars werk en zo ervaring en ideeen op doen.

Groetjes Jos en Elena
Jos en Elena
Jos en Elena
Admin

Bericht  robert do jun 16, 2011 10:08 pm

Foto,s op het forum zetten is nog steeds een probleem voor mij, ik ben niet zo heel handig hier mee.
Ook op het tomatenforum is al en paar keer om foto,s gevraagd en zelfs nog een keer uitgelegd hoe te doen maar op de een of andere manier krijg ik het niet voor elkaar.
De smaak van nieuwe aardappels is inderdaad niet te vergelijken met bewaaraardappels.
Aardappels bereid ik vaak in de oven door de aardappels te wassen en de schil er aan te laten en dan in parten te snijden als een soort grote frieten en met een betje olijfolie en zeezout in een ovenschaal in de oven te zetten.
Hierdoor krijg je nog meer smaak als met koken, de charlotte en roseval aardappels krijgen dan een bijna romige textuur.
De aardbeien dragen al vrij snel vruchten na de bloei maar heb het aantal dagen nooid geteld.
Het leuke van dit aardbeitje is dat je tot de vorst kan blijven plukken.
Op mijn website heb ik nog een lekker recept staan met de bos aardbei, bosaardbei in champagne gelei.
Afgelopen weekeind ben ik ook met jam en gelei maken bezig geweest o.a ananas met basilicum en meloen met lemonbasilicum beide verassende combinaties.
Als straks de eerste pepers rijp zijn wil ik ook de cobinatie peper-ananas proberen, schijnt ook lekker te zijn.
Zo blijven we proberen, soms met succes en soms wat minder maar dat is het leuke hier van.
Met mijn snackkomkomer ben ik ook tevreden met de toch wel grote oogst, lekker om te snacken maar bij en grotere oogst zet ik ze in het zoetzuur.
Hiervoor gebruik ik de snelle methode, de komkomertjes in de lengte in vieren snijden, een zoetzuur van water, azijn, suiker, zout, 1 teentje geperste knoflook . een beetje kurkuma (geelwortel) het geheel aan de kook brengen, de komkomer toevoegen en af laten koelen.
Als alles is afgekoelt is de komkomer al op smaak en lekker bij de nasi en in de koelkast een paar weken te bewaren.

Groeten Robert
robert
robert

Bericht  aldo vr jun 17, 2011 12:38 pm

Robert,

Foto's plaatsen doe je zo:

Maak een account aan bij photobucket oid.
Als je de foto geupload hebt naar hun server laten ze je de link zien.
Zet deze link op het forum tussen deze tags:
Code:
[img][/img]

Voorbeeld:
Ik heb een foto geupload naar photobucket,
Photobucket geeft deze link: https://2img.net/h/i200.photobucket.com/albums/aa42/aldotic/DSCF7678.jpg
Als ik nu dit in mijn bericht plaats:
Code:
[img]http://i200.photobucket.com/albums/aa42/aldotic/DSCF7678.jpg[/img]
zie je dit:

Het kweekseizoen van Robert - Pagina 2 DSCF7678

Op deze manier gebruik je ook nauwelijks ruimte op de server van het forum (iets wat wel gebeurd als je de uploadknop van het forum gebruikt)

Succes, we wachten met smart op je foto's! Very Happy Very Happy
aldo
aldo

Aantal berichten : 560
Leeftijd : 46

https://www.facebook.com/aldo.drenthe

Bericht  robert wo jun 22, 2011 10:19 pm

Het kweekseizoen van Robert - Pagina 2 Juni2011048

Het heeft even geduurd maar het is eindelijk gelukt (met hulp van erik) Laughing om een foto op het forum te krijgen.
Vanaf nu zullen er meer foto,s volgen.

Groeten Robert
robert
robert

Bericht  aldo do jun 23, 2011 10:05 am

Das ook een mooie!
aldo
aldo

Aantal berichten : 560
Leeftijd : 46

https://www.facebook.com/aldo.drenthe

Bericht  robert za jun 25, 2011 12:26 am

De groote drukte is begonnen met de oogst van de eerstelingen, ik heb een veilingkist vol met mooie aardappels en maar een paar aangevreten door de veenmollen.
Dit was de eerste rij van de zes (wel ander soorten in de volgende rijen) en belooft een goed aardappel jaar te worden.
Opde vrij gekomen plaats gaan de prei gepoot worden.
Ook de doperwten, capucijners en tuinbonen moete geoogst en verwerkt worden.
Van de doperwten (calibra) een klein ras heb ik 10 meter staan langs het gaas en staan bom vol (dat word een paar avonden doppen)
ook de knoflook heb ik geoogst en hangen nu te drogen in de schuur en omdat ik altijd soorten heb met verschillend bewaartijden kan ik van de laatste knoflook van vorig jaar zo over op de nieuwe oogst.
robert
robert

Het kweekseizoen van Robert - Pagina 2 Empty Oogst

Bericht  Jos en Elena za jun 25, 2011 12:47 am

Hoi Robert
Leuk te lezen dat het goed gaat met de oogst.
Ook onze aardappelen gaan goed, we hebben de eerstelingen bijna op
en eten ook al rode en frieslanders, na de regen van de laatste weken gaat het kei goed,
Ook de eerste rodekool is achter de kiezen en de tuinbonen zitten in de vriezer.
Al om een goede oogst
En in onze kas gaan de yomaten en de pepers uit de kunst
Foto's volgen

Gr Jos en Elena
Jos en Elena
Jos en Elena
Admin