SUIKERMAIS
5 plaatsers
Pagina 1 van 1
SUIKERMAIS
Hoi weet er hier iemand iets over Mais.
Ik bedoel dan vooral de tijd om te zaaien.
We hebben hier namelijk BIO mais gekocht en er staat op geschreven dat je eerst binnen moet zaaien.
Maar waarom doen dat de boeren dan niet, die zaaien in de vollegrond, er staat dan wel geschreven op het pakje ivm vogelvraat, maar ja bij de boer zie je maar zelden dat er een rij weg is of zo?????
Gr Jos en Elena
Ik bedoel dan vooral de tijd om te zaaien.
We hebben hier namelijk BIO mais gekocht en er staat op geschreven dat je eerst binnen moet zaaien.
Maar waarom doen dat de boeren dan niet, die zaaien in de vollegrond, er staat dan wel geschreven op het pakje ivm vogelvraat, maar ja bij de boer zie je maar zelden dat er een rij weg is of zo?????
Gr Jos en Elena
Re: SUIKERMAIS
Een hele rij zal niet weg zijn maar her en der zullen er zeker korrels weg zijn....vogels denken niet in rijtjes

hahahaha
Ik schreef ook OF ZO?
Gr Jos

Gr Jos
aldo schreef:Een hele rij zal niet weg zijn maar her en der zullen er zeker korrels weg zijn....vogels denken niet in rijtjes![]()
![]()
![]()
hahahah....Jos en Elena schreef:Ik schreef ook OF ZO?![]()
![]()
![]()
Gr Jos

Omdat wij geen ontsmettingsmiddelen gebruiken is ons graan ook altijd geliefd bij vogels...zit niet zo'n vies smaakje/geurtje aan als onstmet graan....maar als je zo over het veld kijkt zie je het niet, het staat dan "dunner" ipv dat er echt kale plekken komen.
Jonge koolplantjes zijn ook heel geliefd bij duiven

Ik vraag me ook waarom de jonge maisplantjes er goed bij staan terwijl het gordroog is en er niet wordt gesproeid
Dennis29- Aantal berichten : 212
Registratiedatum : 08-01-11
Leeftijd : 25
Mais heeft natuurlijk wel een hoge temperatuur nodig om te groeien...dus bij lage temperaturen is de verdamping ook heel laag
Mais kan pas echt naar buiten als de kans op nachtvorst geweken is en ik zaai ze pas eind april in stekplaaten met grote potjes voor in de kas en poot ze uit als ze 10 tot 15 cm groot zijn.
Ook direct buiten ter pleken zaaien heb ik ook geprobeerd maar als door regen de grond te nat wordt kunnen de zaden gaan schimmelen ( hebben de voedermaissoorten bij de boer geen last van omdat deze zaden behandelt zijn met antie schimmel)
Mijn favoriete soorten zijn Early Extra Sweet"F1 en Zoete Jan, een soort die voor het nederlandse klimaat is geteeld en beter tegen vocht en kou kan en omdat deze plant maar 1 m groot wordt sneller kolfen krijgt. Van Zoete Jan heb ik zelf zaden overgehouden dus voor de liefhebbers ik heb nog ruim voldoende.
Ook direct buiten ter pleken zaaien heb ik ook geprobeerd maar als door regen de grond te nat wordt kunnen de zaden gaan schimmelen ( hebben de voedermaissoorten bij de boer geen last van omdat deze zaden behandelt zijn met antie schimmel)
Mijn favoriete soorten zijn Early Extra Sweet"F1 en Zoete Jan, een soort die voor het nederlandse klimaat is geteeld en beter tegen vocht en kou kan en omdat deze plant maar 1 m groot wordt sneller kolfen krijgt. Van Zoete Jan heb ik zelf zaden overgehouden dus voor de liefhebbers ik heb nog ruim voldoende.
Re
Mooie informatie wij durfde ze ook niet zomaar te zaaien in de vollegrond.
Nu is ons duidelijk waarom het bij de boer wel kan.
En zeker heb ik interesse in die zaden de kinderen zijn gek op mais.
Onze soort is: True gold bio-geteeld
Gr Jos en Elena
Nu is ons duidelijk waarom het bij de boer wel kan.
En zeker heb ik interesse in die zaden de kinderen zijn gek op mais.
Onze soort is: True gold bio-geteeld
Gr Jos en Elena
robert schreef:Mais kan pas echt naar buiten als de kans op nachtvorst geweken is en ik zaai ze pas eind april in stekplaaten met grote potjes voor in de kas en poot ze uit als ze 10 tot 15 cm groot zijn.
ik heb vandaag 'verschillende siersoorten in een zakje' gekocht...daar kan ik vast wel wat van missen...
en ben best benieuwd naar de Zoete Jan....ruilen Robert?
Eva- Aantal berichten : 400
Registratiedatum : 08-01-11
Leeftijd : 54
Eva schreef:ik heb vandaag 'verschillende siersoorten in een zakje' gekocht...daar kan ik vast wel wat van missen...
Ik stuur de mais wel met de dvd,s van de River Cottage mee.
Als je verschillende soorten mais neer zet is het moeilijk daar zuiver zaad van over te houden omdat je snel kruisbestuiving krijgt.
De zoete jan die ik vorig jaar heb overgehouden was de enigste soort op de tuin maar als er binnen een straal van 2 km mais staat kan er al kruisbestuiving optreden.
De siersoorten vind ik wel interesant en zal mijn adres wel via pm toesturen.
Pagina 1 van 1
Permissies van dit forum: