paardenbloemen koffie
4 plaatsers
Pagina 1 van 1
paardenbloemen koffie
Dit recept las ik in het boek: Van Het Land van Alma Huisken.
Misschien een beetje apart maar het schijnt lekker te zijn.
Dus ik heb vandaag paardenbloem wortels opgegraven, nooit geweten dat die wortels zo groot kennen worden!
Er zat er een tussen die had drie wortels die 15 cm lang waren en 2 cm dik!
Na ze te hebben schoongemaakt liggen ze nu te drogen op de kachel
Recept:
12-20 paardenbloemwortels, loof verwijderd.
Was de wortels zodat er geen zand meer aan zit. Droog ze door en door op de kachel of radiator.
Tot ze als knapperige zakjes aanvoelen, dat duurt soms enkele dagen.
Hak de worteltjes in stukjes van 1cm en rooster ze omschuddend kort in een droge koekenpan op hoog vuur.
Laat ze op een luchtige plaats afkoelen. Rooster ze nogmaals: hoe bruiner hoe krachtiger de koffie!
Laat ze afkoelen en maal ze in een koffiemolen. Strooi het maalsel in een voorverwarmde kan en begiet met kokend water, maar houd de koffie ´sterk. Roer krachtig en laat 30 seconden staan.
Severen:
Giet door een zeefje in kleine,voorverwarmde kopjes, heet, sterk en zwart. Geef desgewenst honing en schuimend geklopte melk bij.
Misschien een beetje apart maar het schijnt lekker te zijn.
Dus ik heb vandaag paardenbloem wortels opgegraven, nooit geweten dat die wortels zo groot kennen worden!
Er zat er een tussen die had drie wortels die 15 cm lang waren en 2 cm dik!
Na ze te hebben schoongemaakt liggen ze nu te drogen op de kachel
Recept:
12-20 paardenbloemwortels, loof verwijderd.
Was de wortels zodat er geen zand meer aan zit. Droog ze door en door op de kachel of radiator.
Tot ze als knapperige zakjes aanvoelen, dat duurt soms enkele dagen.
Hak de worteltjes in stukjes van 1cm en rooster ze omschuddend kort in een droge koekenpan op hoog vuur.
Laat ze op een luchtige plaats afkoelen. Rooster ze nogmaals: hoe bruiner hoe krachtiger de koffie!
Laat ze afkoelen en maal ze in een koffiemolen. Strooi het maalsel in een voorverwarmde kan en begiet met kokend water, maar houd de koffie ´sterk. Roer krachtig en laat 30 seconden staan.
Severen:
Giet door een zeefje in kleine,voorverwarmde kopjes, heet, sterk en zwart. Geef desgewenst honing en schuimend geklopte melk bij.
Dennis29- Aantal berichten : 212
Registratiedatum : 08-01-11
Leeftijd : 25
Re: paardenbloemen koffie
probeer het dan ook eens met de wortels van chigorei! het is bekend dat ze dat in de oorlog gebruikten als koffiesurrogaat...
ik lust geen koffie dus.... maar ben wel zeer benieuwd! houd ons op de hoogte
ik lust geen koffie dus.... maar ben wel zeer benieuwd! houd ons op de hoogte

Eva- Aantal berichten : 400
Leeftijd : 54
Eva schreef:probeer het dan ook eens met de wortels van chigorei! het is bekend dat ze dat in de oorlog gebruikten als koffiesurrogaat...
ik lust geen koffie dus.... maar ben wel zeer benieuwd! houd ons op de hoogte![]()
Ik lust ook geen koffie, maar er zijn hier genoeg koffie drinkers in de buurt

Dennis29- Aantal berichten : 212
Leeftijd : 25
Vrees dat echte koffiedrinkers er ook geen fan van zijn...meer de mensen die af en toe een bakkie doen.
Ben zelf redelijk koffie-junk en heb verschillende surrogaten gedronken..(uit noten, graan,chicorei en andere vagere herkomsten) .zolang je niet aan koffie denkt zijn ze meestal wel te drinken...
maar beweer niet dat het net als koffie is!
Ben zelf redelijk koffie-junk en heb verschillende surrogaten gedronken..(uit noten, graan,chicorei en andere vagere herkomsten) .zolang je niet aan koffie denkt zijn ze meestal wel te drinken...
maar beweer niet dat het net als koffie is!

Pagina 1 van 1
Permissies van dit forum: