Welke granen voor brood?
3 plaatsers
Pagina 1 van 1
Welke granen voor brood?
Ik wil dit jaar een veldje met een soort graan zaaien.
In ieder geval haver, maar ik wil ook een soort kweken waar ik meel van kan maken voor brood.
Welke graansoort(en) kan ik daar het best voor gaan kweken? Iemand een idee?
In ieder geval haver, maar ik wil ook een soort kweken waar ik meel van kan maken voor brood.
Welke graansoort(en) kan ik daar het best voor gaan kweken? Iemand een idee?
Dennis29- Aantal berichten : 212
Registratiedatum : 08-01-11
Leeftijd : 25
Re: Welke granen voor brood?
Voor brood gebruikt men gewoonlijk tarwe.
Spelt (lijkt erg op tarwe) is ook geschikt.
Rogge, gerst en triticale(tarwe-rogge kruizing) zijn minder geschikt omdat ze weinig gluten bevatten en je deeg dus geen mooie gelijkmatige substantie word en dus uit elkaar valt.
Wel zou je natuurlijk een mengsel van verschillende granen kunnen gebruiken...iets rogge bij je tarwe geeft een "pittiger" brood, gerst of tricicale bij je tarwe geeft een wat "zoeter" brood.
Weet niet of het tegenwoordig nog gangbaar is maar vroeger werd ook vaak ietsjes gerstemout meegemalen...
Wat ben je met de haver van plan?
Spelt (lijkt erg op tarwe) is ook geschikt.
Rogge, gerst en triticale(tarwe-rogge kruizing) zijn minder geschikt omdat ze weinig gluten bevatten en je deeg dus geen mooie gelijkmatige substantie word en dus uit elkaar valt.
Wel zou je natuurlijk een mengsel van verschillende granen kunnen gebruiken...iets rogge bij je tarwe geeft een "pittiger" brood, gerst of tricicale bij je tarwe geeft een wat "zoeter" brood.
Weet niet of het tegenwoordig nog gangbaar is maar vroeger werd ook vaak ietsjes gerstemout meegemalen...
Wat ben je met de haver van plan?
Oke dan wordt het denk gewoon tarwe.
Wat ik met de haver van plan ben? Gezonde muesli met o.a. havermout
Wat ik met de haver van plan ben? Gezonde muesli met o.a. havermout

Moet dat gestoomd en geplet worden?

Als je er havermout van wilt maken zoals je in de winkel koopt wel
Havermout is geen mout (niet gekiemd!) maar gestoomd en geplet....haver als korrel eten valt tegen...
Zou je graan onbehandeld willen eten zou ik rogge adviseren omdat dat geen schilletje heeft.

Havermout is geen mout (niet gekiemd!) maar gestoomd en geplet....haver als korrel eten valt tegen...
Zou je graan onbehandeld willen eten zou ik rogge adviseren omdat dat geen schilletje heeft.

aldo schreef:Als je er havermout van wilt maken zoals je in de winkel koopt wel![]()
Zou je graan onbehandeld willen eten zou ik rogge adviseren omdat dat geen schilletje heeft.![]()
![]()
Pletten ben ik wel van plan, maar dat je het moet stomen wist ik niet.
Ik zal maar eens op gaan zoek hoe dat moet.
misschien ook leuk om deze soort te zaaien?
https://www.vreeken.nl/2007/pages/web_zaden.php?page=web_zaden_detail&zoekwoord=290950
en omdat jij het bent....je kunt ze ook bij Kabouter krijgen
http://www.freewebs.com/belevenissen-van-een-tuinkabouter/apps/webstore/products/show/2001148
https://www.vreeken.nl/2007/pages/web_zaden.php?page=web_zaden_detail&zoekwoord=290950
en omdat jij het bent....je kunt ze ook bij Kabouter krijgen

http://www.freewebs.com/belevenissen-van-een-tuinkabouter/apps/webstore/products/show/2001148
Eva- Aantal berichten : 400
Leeftijd : 54
Twee jaar geleden heb ik ook sorghum in de tuin gehad alleen geen opbrengst van gehad.
Voor het maken van brood mis je bij sorghum weer de gluten!
Voor het maken van brood mis je bij sorghum weer de gluten!
Pagina 1 van 1
Permissies van dit forum: