Gezond eten uit je eigen moestuin


Word lid van het forum, het is snel en gemakkelijk

Gezond eten uit je eigen moestuin
Gezond eten uit je eigen moestuin
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

De augurken

3 plaatsers

Ga naar beneden

De augurken Empty De augurken

Bericht  Jos en Elena vr jan 21, 2011 2:13 am

Ik wil dit jaar zeker een experiment doen. Een experiment met augurken, want ik mis mijn augurken in Nederland ontzettend. Ik was er al een paar jaar mee bezig: kopen van plantjes en in de achtertuin zetten. In 2009 hebben we van 2 plantjes veel augurken gehad. Onze kinderen plukten de hele zomer.
In 2010 kochten we drie keer meer plantjes en hebben ook wat zaadjes gezaaid. Maar het lukte ons bijna niet. Gelukkig hadden we erwten, zuring, aardbijen, koriander en basilicum. Onze kinderen snoepen dat ook graag.
Ik belde mijn vader in Rusland, hij is een tuinman met ervaring en hij adviseerde me te doen als met de augurken in Rusland. Zij maken zoals ze dat noemen een warm- bed van tuinafval.
Hier in Nederland kregen we een moestuintje met veel tuinafval.
En dit jaar ga ik het proberen.

Stap 1
Het is bekend dat augurken veel zon en water nodig hebben, maar ook de worteltjes hebben veel warmte nodig. Want de wortels zitten niet echt diep. En omdat in Rusland, vooral Siberië de zomer te kort is maken de tuiniers daar een “warm-bed” voor de planten. Ook al is het s´ nachts koud toch hebben de wortels het warm.


De augurken Warmbed
Ik heb hier een tekening van gemaakt. Ze maken in de herfst een tranche 1 meter breed en schop diep. In dat tranche leggen ze tuinrommel: takken, bladeren, as, zelfs papier en maken dat flink nat. Ze laten dat een paar weken liggen en dan gooien ze er grond op. De hele winter liggen zulke bedden onder het sneeuw. Ik en Jos hebben dat ook zo gedaan en hebben ook al onze rommel in de tranche gegooid. Toen er veel sneeuw was zagen we dat tussen de bedden de grond open lag (geen sneeuw dus). Het natuur kacheltje werkt!
Stap 2
Thuis hebben we al een paar soorten gezaaid: hokus en de kleine groene scherpe. Ook wachten we op de bestelling met de andere soorten.
En iedere paar weken zaaien we een nieuwe partij. Ik wil namelijk een oogst periode van mei tot oktober krijgen.
Stap 3
Zodra de dagen iets langer worden gaan we hun in de kas zetten.
Stap 4
De laatste partijen gaan rechtstreeks op de warme bedden. Om hun te beschermen maken we emmertjes met een doorzichtige bovenkant, met een paar gaatjes. Ook maken we er een tunnel over die tevens wordt gebruikt als hulp om te klimmen.
Hier de foto van een Russische voorbeeld.
De augurken B2aa052d8863

Gr Elena en Jos
Jos en Elena
Jos en Elena
Admin

Aantal berichten : 467
Registratiedatum : 03-01-11
Leeftijd : 61
Woonplaats : Helmond

https://moestuin.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

De augurken Empty Re: De augurken

Bericht  aldo vr jan 21, 2011 2:28 am

Wij kweekten de augurken altijd binnen voor om ze vervolgens buiten te zetten op ruggen met boel compost die afgedekt werden met ingevet papier. Ook de courgettes telen we op die manier.
ipv papier zou je natuurlijk ook plastic kunnen gebruiken, dit doen we tegenwoordig gezien we door de terug name van het asperge areaal resten plastic overhouden die we op die manier kunnen hergebruiken.
aldo
aldo

Aantal berichten : 560
Registratiedatum : 08-01-11
Leeftijd : 47
Woonplaats : drenthe

https://www.facebook.com/aldo.drenthe

Terug naar boven Ga naar beneden

De augurken Empty Re: De augurken

Bericht  Eva vr jan 21, 2011 11:11 am

bij ons hoorden de augurken samen met de pompoenen op de composthoop Very Happy ik denk dat het hetzelfde effect geeft?

Eva

Aantal berichten : 400
Registratiedatum : 08-01-11
Leeftijd : 55
Woonplaats : Leeuwarden

Terug naar boven Ga naar beneden

De augurken Empty Re: De augurken

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum