Gezond eten uit je eigen moestuin


Word lid van het forum, het is snel en gemakkelijk

Gezond eten uit je eigen moestuin
Gezond eten uit je eigen moestuin
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Vareenje (fruit in stroop)

2 plaatsers

Ga naar beneden

Vareenje (fruit in stroop)  Empty Vareenje (fruit in stroop)

Bericht  Jos en Elena za jan 15, 2011 4:22 am

Vareenje
Vareenje is nog zo een manier om fruit en bessen voor de winter te bewaren. En als cadeau is het bijzonder mooi te geven: ieder stukje fruit uit het potje is als een snoepje in siroop. Het ziet er heel prachtig uit en smaakt verrukkelijk.
Vareenje (fruit in stroop)  59468868image9020361025

Het is iets anders dan jam, want jam is gemaakt met de bedoeling om zoveel mogelijk smaak van het fruit na te laten. Maar omdat er veel sap door de suiker vrij komt heb je pectine nodig om hem dikker te maken.
Vareenje betekent in het Russisch “koken, of uitkoken”. Uit mijn eigen ervaring weet ik dat fruit dat te lang gekookt heeft niet meer zo lekker is, het wordt een papje. En als je het te lang kookt dan verbrand het ook nog eens.
Hoe krijg je het voor elkaar om een vers fruitsnoepje in een dikke siroop te krijgen?
Ik vertel je het trucje: je kookt het fruit niet, alleen het vocht kook je uit, natuurlijk het vergt geduld, want het duurt enkele dagen...
Vroeger heb Ik vareenje vaak zelf gemaakt en het lukte altijd, het maakt niet uit of het fruit veel pectine van zichzelf bevat.
Neem b.v. 3 kg aardbijen en 3 kg suiker.
Dag 1:
Hele onbeschadigde bessen leg ik in de kom. Ieder laag bestrooi ik met suiker. Als de bessen op zijn, gooi ik de overige suiker erop. Een schone doek erover en zo laat ik het staan tot de volgende dag.
Dag 2:
Na 24 uur heeft de suiker de kleur van de bessen gekregen en is voor de helft in het sap verdwenen. Dan haal ik de aardbijen heel voorzichtig uit de kom met een schuimspaan om ze niet kapot te maken en leg ze in een ander kom. Het sap giet ik in een pan (Best een koper pan) en breng het aan de kook. Er komt wat schuim. Die haal ik weg – mijn stroop moet heel doorzichtig zijn. Op middelmatig vuur laat ik het sap uitdampen 20-30 minuten zonder bessen natuurlijk. Daarna laat ik de niet mooie aardbijen in de stroop glijden. Ik wacht totdat ze beginnen te koken en dan meteen het vuurtje uit, de pan laten afkoelen en afdekken met een schone doek. Zo laat ik het staan tot de volgende dag.
Dag 3:
Wat is er gebeurt: de aardbijen zij na een nacht staan in de stroop roze geworden en hebben een klein beetje hun vorm teruggekregen. Nu herhaal ik alles van dag 2. En weer laat ik het 24 uur staan. Morgen is de laatste dag.
Dag 4:
De aardbijen beginnen echt knap te worden, maar de siroop is nog wat dun. Weer laat ik de siroop 20-30 min uitkoken en daarna weer de aardbijen toevoegen. Terwijl de siroop uitkook zet ik de glazen potjes van 200gr klaar.
Vareenje (fruit in stroop)  Db2d5b0b206a
Ik heb op internet een foto gevonden om te laten zien hoe ik de potten steriliseer. Doe een beetje water in een pannetje, leg een deksel met een gaatje erin op het pannetje (gaatje van het handvat), breng het water aan de kook, nu komt er dus stoom uit dat gaatje, pot er ondersteboven opzetten en de steriliseer machine is klaar, laat ze 10-15 min zo staan. (de deksels gooi ik in het pannetje).
Het is zover: dus de aardbijen zijn aan de kook. Ik laat hun een minuut of 10-15 meekoken. Ze zijn nu sterk genoeg om niet meer uit elkaar te vallen. Kokend en wel giet ik hun met de pollepel in de glazen potjes. De deksels erop, aandraaien en ondersteboven zetten. Dan laten afkoelen.
Klaar is kees. Wanneer is het eindelijk winter?
Jos en Elena
Jos en Elena
Admin

Aantal berichten : 467
Registratiedatum : 03-01-11
Leeftijd : 61
Woonplaats : Helmond

https://moestuin.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Vareenje (fruit in stroop)  Empty Re: Vareenje (fruit in stroop)

Bericht  Eva za jan 15, 2011 4:53 am

handige manier om te sterriliseren!

je recept is weer zeer interessant...tot nu toe alle recepten gecopieerd en in mijn receptenbestand gezet.
kom maar met meer!

Eva

Aantal berichten : 400
Registratiedatum : 08-01-11
Leeftijd : 55
Woonplaats : Leeuwarden

Terug naar boven Ga naar beneden

Vareenje (fruit in stroop)  Empty Recept

Bericht  Jos en Elena za jan 15, 2011 4:59 am

Word vervolgd Very Happy

Gr Elena
Jos en Elena
Jos en Elena
Admin

Aantal berichten : 467
Registratiedatum : 03-01-11
Leeftijd : 61
Woonplaats : Helmond

https://moestuin.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Vareenje (fruit in stroop)  Empty Re: Vareenje (fruit in stroop)

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum