Gezond eten uit je eigen moestuin


Word lid van het forum, het is snel en gemakkelijk

Gezond eten uit je eigen moestuin
Gezond eten uit je eigen moestuin
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Frambozen

2 plaatsers

Ga naar beneden

Frambozen Empty Frambozen

Bericht  Jos en Elena do feb 17, 2011 12:15 am

Op een Russische datcha (moestuin) site werd uitgelegd hoe men een heel hoge opbrengst kan krijgen van frambozen struiken.
Je moet dan een soort bak creëren met bijvoorbeeld tegels, golfplaten, plexiglas, of wat dan ook.
In deze bak plant je de frambozen.
Vul de bak met ± 15 cm verse mest (in ons geval paardenmest). Dit vormt een soort korst die bijna geen onkruid doorlaat en de worteltjes warm houdt.
Er hoeft dus ook niet geschoffeld worden.

Frambozen 1004756e

De groene takjes zijn bramen. hij woont dus samen met de frambozen(6x)
Verder te doen:
1. Blijf de bak nat houden vooral in de zomer.
2. Als de takken van de struik 1 mtr lang zijn knip je ze 15 cm af. Die takken krijgen 4 a 5 nieuwe zijtakken. In het eerste jaar heb je al een flinke bos.
3. Maak een steun rek bijvoorbeeld van hout waar de takken op kunnen hangen. Ik heb een voorbeeld van zulk rek gezien maar moet zelf even kijken hoe ik het maak.

Nu even een vraagje aan jullie ik heb deze bak dus gemaakt en we weten dat frambozen de hoogte in groeien zou ik onder deze struiken onze rabarber kunnen zetten die houden toch ook van mest?
Ik denk zo: Rabarber hoeft niet echt in de zon dus als de frambozen hun bladeren hebben staat de rabarber in de schaduw maar alvoor deze bladeren hebben staat de rabarber in de voorjaarszon.
Weet iemand of rabarber en frambozen vechten in een bak lol! of gaat dit goed samen? Very Happy

Groetjes Jos en Elena











Jos en Elena
Jos en Elena
Admin

Aantal berichten : 467
Registratiedatum : 03-01-11
Leeftijd : 61
Woonplaats : Helmond

https://moestuin.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Frambozen Empty Re: Frambozen

Bericht  robert do feb 17, 2011 2:02 am

Frambozenplanten groeien snel en binnen een jaar staat je bak vol zeker als je 6 planten heb gepoot dus ik zal er geen rabarber bij zetten.
In verband met het snoeien is het wel belangrijk te weten of het zomer of herfst frambozen zijn, deze worden op verschillende manieren gesnoeid.
De braam in de bak heb je ook stevig gesnoeid zie ik, bij bramen is het belangrijk te weten dat deze op twééjarig hout vrucht dragen dus alleen takken die vrucht hebben gedragen snoeien en de rest (het nieuwe hout) laten staan
robert
robert

Aantal berichten : 212
Registratiedatum : 06-02-11
Leeftijd : 57
Woonplaats : Gouderak

http://www.fuchsloch.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven


 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum